Een geslaagde auteurslezing die je leerlingen stimuleert om meer te lezen begint met een goede voorbereiding. Maar ook op de dag zelf én erna zijn er nog factoren die het succes van de lezing bepalen. Volg onze 8 stappen om van de auteurslezing in jouw klas een succes te maken.

1. Start met een brainstorm

Rond welk thema wil je met je leerlingen aan de slag gaan? Welk soort auteurslezing zou het beste passen in jouw klas? Wil je een auteur die een klassieke voordracht geeft en veel voorleest of een illustrator die actief met je leerlingen aan de slag gaat? Heb je er al eens aan gedacht om jouw favoriete auteur uit te nodigen? Jouw enthousiasme werkt vast aanstekelijk!

Betrek ook je collega’s: misschien hebben zij goede ervaringen en kunnen ze een auteur tippen. Of je kunt samen een auteur uitnodigen voor een grotere groep. Of verschillende auteurs voor meerdere lezingen op één dag. Er is veel mogelijk.

Op onze website vind je veel tips & inspiratie, bijvoorbeeld auteurslezingen die gelinkt zijn aan een sleutelcompetentie. Met behulp van zoekfilters kun je ook op zoek gaan naar de meest geschikte auteur voor jouw klas. Hier vind je 6 tips om die zoekfunctie optimaal te gebruiken.

💡 Denk ook eens aan een auteur uit Nederland. Alle auteurs die op de website van de Nederlandse Schrijverscentrale staan, komen in aanmerking voor een auteurslezing met korting. Zo heb je toegang tot een nog ruimer aanbod.

2. Neem contact op met de auteur

Heb je je keuze gemaakt? Neem dan contact op met de auteur via het contactveld onderaan de auteurspagina. De auteur ontvangt jouw vraag en contactgegevens, en zal vrijblijvend op je uitnodiging reageren. Bespreek het opzet van de lezing, het aantal groepen, de leeftijd van de leerlingen en eventueel het thema waar de lezing bij aansluit. Vergeet ook het honorarium van de auteur niet te bespreken. Een auteur kan per jaar maximaal 15 lezingen met korting geven, check dus ook of er nog korting beschikbaar is.

Om misverstanden, frustratie en stress te vermijden, maak je het best goede afspraken voor de lezing plaatsvindt. Overloop samen alle praktische, financiële en inhoudelijke zaken en maak de afspraken zo concreet mogelijk. Check nu ons lijstje met aandachtspunten.

💡 Is de auteur van jouw keuze niet beschikbaar en vind je niet meteen iemand anders? Aarzel niet om contact met ons op te nemen: we geven graag tips en zoeken met plezier mee naar een geschikte auteur.

3. Vraag je korting aan

Zodra de afspraken met de auteur vastliggen, kun je via het dashboard in jouw account een kortingsaanvraag indienen. Hou er rekening mee dat je die minstens een maand voor de lezing moet indienen. Anders kunnen we geen korting toekennen.

Op onze beurt proberen we de financiële afhandeling van de auteurslezing binnen één maand na de lezing af te ronden. Als organisator betaal je de auteur nooit zelf. Literatuur Vlaanderen betaalt het volledige bedrag aan de auteur en bezorgt de organisator een verzoek tot betaling voor het totale bedrag min de korting.

💡 Heb je nog vragen over de administratie rond je auteurslezing? Neem contact met ons op.

4. Bereid je leerlingen voor

Om het meeste uit het bezoek van een auteur te halen, pak je een auteurslezing het best doordacht aan en laat je die deel uitmaken van een krachtig taal- en leesbeleid op school. Hieronder vind je enkele ideeën om je leerlingen voor te bereiden op de auteurslezing en met hen te werken rond boeken en lezen. Hoe meer leerlingen op voorhand rond het bezoek gewerkt hebben, hoe leuker ze het zullen vinden om de auteur te ontmoeten.

  • Kondig het bezoek van de auteur op een leuke manier aan.
  • Haal boeken van de auteur in de klas en richt een boekenhoek in.
  • Laat de leerlingen een boek van de auteur lezen. Of organiseer een voorleessessie waarbij je zelf voorleest of de leerlingen aan elkaar laat voorlezen.
  • Bekijk met je leerlingen de website van de auteur of ga op zoek naar leuke weetjes over de auteur en de boeken.
  • Laat de leerlingen nadenken over vragen die ze aan de auteur willen stellen.
  • Integreer thema's uit het werk van de auteur in je lessen en geef voorbeelden uit de boeken.
  • Laat je leerlingen creatief aan de slag gaan met het werk van de auteur, bijvoorbeeld door zelf een cover of illustraties te maken die tijdens de lezing tentoongesteld kunnen worden.
  • Laat je leerlingen weten dat ze boeken van thuis kunnen meenemen om door de auteur te laten signeren op de dag van de lezing.
  • Spreek op voorhand met de leerlingen af wat wel en niet kan tijdens de lezingen.
  • Denk al na over een vervolgopdracht (zie stap 7).

💡 Wil je doelgericht werken aan het leesbeleid op jouw school? Breng dan samen met je collega’s het leesonderwijs op jouw school in kaart via de leesscan. Dat is een gevalideerd instrument dat ontwikkeld werd door hogeschool Odisee in samenwerking met AP Hogeschool, Universiteit Gent, Iedereen Leest, Stichting Lezen en de Taalunie.

5. Breng alles praktisch in orde

Op de dag van de lezing is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alles praktisch geregeld is en dat de auteur goed begeleid wordt.

  • Test op voorhand de technische voorzieningen (beamer, scherm, microfoon).
  • Controleer of de zaal volgens de afspraken is ingericht (tafels, stoelen).
  • Zorg dat er iemand de auteur kan ontvangen en naar het juiste lokaal kan brengen als je zelf les aan het geven bent.

6. Blijf actief betrokken

Laat de auteur niet aan zijn of haar lot over tijdens de lezing:

  • Leid de auteur kort in en verwijs naar de voorbereidingen die jullie getroffen hebben. Geef eventueel ook informatie over het verloop van de lezing (duur, pauzes, vragenronde).
  • Blijf aanwezig en actief betrokken tijdens de lezing, zodat je iets kunt verduidelijken of toelichten voor je leerlingen of de auteur, de orde kunt handhaven als dat nodig is en achteraf ook op het bezoek kunt terugblikken met je leerlingen.
  • Begeleid de vragenronde. Als de auteur vragen stelt en er komt geen antwoord, kun je de leerlingen misschien een handje helpen door te verwijzen naar wat er tijdens de voorbereiding is gezegd.
  • Rond de lezing af, bedank de auteur en verwijs eventueel door naar de signeersessie.

7. Laat de lezing voortleven

Bespreek het bezoek van de auteur met je leerlingen. Was het wat ze ervan hadden verwacht? Hebben ze iets nieuws gehoord? Wat heeft hen verrast? Zijn al hun vragen beantwoord? Hebben ze nieuwe woorden geleerd? Denken ze anders over de gelezen boeken nu ze meer van de auteur weten? Hebben ze zin om nog een boek van de auteur te lezen? Of andere boeken?

Door achteraf in te gaan op wat de leerlingen hebben gehoord en meegemaakt, verhoog je de impact van de lezing en de leesmotivatie van je leerlingen. Zo maak je van een auteurslezing een sterk onderdeel van een krachtig taal- en leesbeleid op school.

Dit zijn nog enkele ideeën om de lezing te laten voorlezen:

  • Bied boeken van de auteur aan, zodat geïnteresseerde leerlingen verder kunnen lezen.
  • Schrijf samen een brief of e-mail om de auteur te bedanken voor de lezing.
  • Zet je leerlingen zelf aan het schrijven rond het thema of het genre van het boek.
  • Laat ze een recensie of verslag schrijven van de auteurslezing.

💡 Onderzoek toont aan dat de leesvaardigheden van leerlingen verbeteren via creatieve schrijfopdrachten. Een auteurslezing is daarom een goede aanleiding om je leerlingen zelf aan het schrijven te zetten rond het thema van het boek. Ideeën daarvoor vind je in het boek ‘Creatief schrijven op school. Een praktische gids voor leerkrachten om de taalcompetenties van hun leerlingen te versterken’.

8. Evalueer de lezing

Evalueer de auteurslezing. Hoe is de voorbereiding gegaan? Wat vonden de leerlingen van de lezing? Zijn er verbetertips voor volgend jaar? Via het dashboard in je account op auteurslezingen.be kun je een kort verslag achterlaten en enkele foto’s uploaden als je wilt. Jouw feedback is waardevol voor ons, de auteur en andere geïnteresseerde organisatoren.

Na afloop van de lezing vragen we je om binnen vijf dagen de financiële afspraken met de auteur opnieuw te bevestigen. Pas nadat we van jou en de auteur bevestiging hebben ontvangen dat de financiële afspraken nog steeds kloppen, ontvang je een verzoek tot betaling voor het afgesproken bedrag, min de korting. Wij betalen het volledige bedrag rechtstreeks aan de auteur. Als er toch nog iets moet worden aangepast, bijvoorbeeld de vervoersonkosten, dan kun je dat doorgeven via een notitieveld in de aanvraag.

Download het stappenplan als pdf

Nog meer tips

- De Boekenzoeker, de Voorleesweek en de Jeugdboekenmaand: het zijn maar enkele van de vele leesbevorderingsinitiatieven van Iedereen Leest, die alles uit de kast haalt om jou te helpen met een krachtig taal- en leesbeleid op school. Je vindt er veel inspiratie om te werken rond boeken en auteurs.

- Ook CANON Cultuurcel biedt een heleboel hulpmiddelen aan om op school te werken rond cultuur en literatuur. De Gouden Poëziemedaille en de Poëziesterren voor kinderen en jongeren brengen recente Nederlandstalige poëzie naar school. En via dynamoPROJECT kun je diverse kunstenaars, zoals auteurs en illustratoren, in je klas uitnodigen binnen een cultuureducatief, meerdaags project.

- De toolkit Leren en lesgeven geeft een overzicht van onderwijsonderzoek over 30 thema’s, die het leren bij leerlingen uit het lager en secundair onderwijs kunnen stimuleren.

- Universiteit Antwerpen ontwikkelde een inspiratiegids voor effectief leesonderwijs met 16 inspiratiefiches voor leerkrachten.

Wij willen poëzie op een niet-klassieke manier bij onze leerlingen brengen. Daarom hebben we Seckou Ouologuem uitgenodigd voor een workshop slam poetry. Dat past beter bij de leefwereld van onze leerlingen, die meer affiniteit hebben met rap. Ik vind het zelf ook interessant om te zien hoe poëzie op een moderne manier gebracht kan worden.

Joke Bollen, leerkracht Nederlands in PIVA Antwerpen.

MEER ARTIKELS OVER ONDERWIJS

Je vindt nog veel meer tips & inspiratie over auteurslezingen in de klas op onze onderwijspagina.

Enkele voorbeelden:

- De auteur als leesbevorderaar: Waarom auteurs uitnodigen in je klas? Waarom werken rond creatief schrijven op school?

- Overzichten van lezingen over specifieke onderwijsthema’s

- Verslagen van auteurslezingen buiten het vak Nederlands

- Diverse praktijkvoorbeelden

Tom Marien in Basisschool Domino in Lummen

Video

Cleo Klapholz in het Óscar Romerocollege in Dendermonde

Video