Wil je graag informatie ontvangen over boeiende lezingen en een overzicht krijgen van nieuwe auteurs op deze website? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol inspiratie en handige tips!
Alle kinderen en jongeren laten zien hoe plezant en verrijkend lezen is, zodat ze uitgroeien tot enthousiaste lezers: dat is het doel van de auteurslezingen en de auteursresidenties op school van Literatuur Vlaanderen. Wat is het verschil tussen auteurslezingen en auteursresidenties en hoe kun je ze inzetten in de klas?
Een auteurslezing is:
Een auteursresidentie is:
Uit het onderzoek ‘Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen’ van Stichting Lezen en De Schrijverscentrale uit 2018 blijkt dat “kinderen na een goed voorbereid bezoek van een auteur meer gaan lezen, en in veel gevallen ook andere boeken gaan lezen dan ze gewend zijn. De schrijver werkt als katalysator van leesmotivatie, dankzij het persoonlijke verhaal en het persoonlijk contact. Een schrijver in de klas maakt lezen leuker en zorgt voor een enorme piek in het lezen. Niet alleen van de boeken van de schrijver zelf, maar ook andere boeken en verhalen komen tot leven. Kinderen worden aan het denken gezet, begrijpen boeken beter en ze vinden het heel leuk om een schrijver in het echt te ontmoeten.”
Een auteur die op school een lezing komt geven heeft met andere woorden een grote impact op de taal- en leescompetenties van leerlingen als dat bezoek deel uitmaakt van een krachtig taal- en leesonderwijs op school. Hoe meer leerlingen op voorhand rond het bezoek gewerkt hebben, hoe leuker ze het zullen vinden om de auteur te ontmoeten en hoe meer ze van de lezing zullen opsteken.
Als de leerlingen de historische context kennen, kunnen ze het verhaal veel beter vatten. Ik heb op voorhand ook afgestemd met Eva en Kristof, zodat ze wisten welke fragmenten de leerlingen gelezen hadden. Ze waren trouwens de perfecte leerkrachten: ze hadden het perfecte format voorbereid, met een goede inleiding, begeesterend vertellen en een activerend momentje tussenin.
Behalve als sprekers tijdens een auteurslezing kunnen auteurs ook op een andere manier als leesbevorderaars op school komen: als experten in creatief schrijven zijn ze de verpersoonlijking van de verbondenheid tussen lezen en schrijven. Op basis van het onderzoek ‘Zo fijn dat het niet fout kan zijn’ van Stichting Lezen uit 2017 weten we dat “creatief schrijven de betrokkenheid van kinderen bij het lezen van literaire teksten vergroot. De positieve ervaringen met taal en verhalen geven zelfvertrouwen en vergroten hun motivatie om door te gaan met lezen en schrijven. Dat maakt leerlingen sterker in taal.”
Dat creatief schrijven indirect leesbevorderend werkt, bleek ook uit het pilootproject auteursresidenties op school dat gedurende twee schooljaren (2022-2024) liep in 50 Vlaamse middelbare scholen. Creatief schrijven maakt literatuur zichtbaarder en toegankelijker voor leerlingen. De drempels voor boeken en literatuur gaan naar beneden, zodat alle jongeren de toegang tot literatuur kunnen vinden als ze dat willen.
Alle lessen die we leerden uit de auteursresidenties zijn nu gebundeld in de inspiratiegids 'Creatief schrijven op school'. Dat is een praktische gids voor leerkrachten om de taalcompetenties van hun leerlingen te versterken aan de hand van meer dan 100 oefeningen. Lees hoe jij er ook mee aan de slag kunt gaan in jouw klas.
Ik zag mijn leerlingen boven zichzelf uitstijgen. Het is fijn om te zien hoe trots de leerlingen zijn op hun boekje. Kies dus een project met een concreet eindresultaat dat welomlijnd is, maar dat de leerlingen toch voldoende vrijheid biedt om er hun eigen ding mee te doen.
Ontdek hoe je de taal- en leesvaardigheden van jouw leerlingen kunt versterken met de praktische gids ‘Creatief schrijven op school'.
Een geslaagde auteurslezing die je leerlingen stimuleert om meer te lezen begint met een goede voorbereiding. Maar ook op de dag zelf én erna zijn er factoren die het succes van de lezing bepalen.
Geïnspireerd door de gelijknamige publicatie van de Nederlandse leesbevorderingsorganisatie Stichting Lezen. In Nederland komen auteurs als leesbevorderaars op school via De Schrijverscentrale en De Schoolschrijver.