Lezingen over digitale competenties

Op onze website kun je auteurs zoeken op basis van verschillende onderwijsthema’s of sleutelcompetenties in het (secundair) onderwijs. Om je te helpen bij de zoektocht naar de juiste auteur om over een bepaald thema te vertellen, lanceren we voor elk thema een oproep bij auteurs om toe te lichten hoe ze met dat thema aan de slag gaan.

De suggesties hieronder worden aangevuld telkens als we nieuwe reacties ontvangen.

Jonas Boets

Bij verschillende media hebben we de laatste tijd grote omwentelingen gezien: televisie ging van uitzenden naar on demand afspelen, muziek van cd naar single, kranten van fysiek naar digitaal. Maar boeken zijn al 2.000 jaar hetzelfde gebleven. Is dat een goed teken of net niet? Moeten we niet eens dringend anders beginnen te denken? Voor het te laat is? Jonas Boets onderzoekt hoe de verschillende media met veranderingen zijn omgegaan en hoe ze hun verpakking en strategie hebben veranderd. Wat kunnen boeken daarvan leren?

Naar zij auteurspagina

Jonas Boets

Maria Genova

Maria Genova is een Nederlandse auteur en schreef onder ander de boeken ‘What the h@ck! (over cybercrime en online veiligheid, voor 9 tot 15 jaar) en ‘Chatbotboy' (over de voor- en nadelen van AI, vanaf 10 jaar). Ze is een veelgevraagde spreker op het gebied van sociale media, mediawijsheid, sexting en digitale geletterdheid. “Ik geef niet alleen lezingen voor jongeren, maar ook voor volwassenen, bijvoorbeeld over online veiligheid. Als beide doelgroepen in het publiek zitten, zet ik de kinderen aan het werk om iets met AI te doen, terwijl de ouders de presentatie volgen.”

Nederlandse auteurs hebben geen auteurspagina op onze site, maar als ze op de website van de Schrijverscentrale staan, kun je hen ook vragen voor een lezing met korting. Lees hier hoe je een auteur uit Nederland uitnodigt.

Extra materiaal:

- lesmateriaal met opdrachten uit het boek ‘What de hack!'

- cyberquiz voor jongeren

Maria Genova

Doreen Hendrikx

Tijdens haar lezingen vertelt Doreen over haar debuut ‘Zout’ en gaat ze actief aan de slag met de jongeren om zelf verhalen te schrijven. “Tieners worden vaak onderschat en ik ben van mening dat ze een belangrijke stem zouden kunnen zijn in het young adult landschap. ‘Zout’ is ontstaan vanuit het besef dat veel gevestigde jeugdauteurs sociale media en de implicaties ervan ofwel vermijden ofwel moraliseren. De complexiteit van sociale media in het leven van tieners komt vaak niet op een realistische manier aan bod. Daarom stimuleer ik jongeren om te schrijven over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Sociale media zijn in mijn verhalen dan ook een katalysator. Voor mijn generatie is het vanzelfsprekend om digitale communicatie te incorporeren.”

‘Zout’ gaat niet toevallig over een tiener die uitgedaagd wordt om 2000 volgers te halen op Instagram en hoe die zich daar helemaal in verliest.

Naar haar auteurspagina

Doreen Hendrikx

Laura Janssens

Laura Janssens begon haar carrière als stripauteur met de Instagram-stripreeks ‘Niet Nu Laura’. In haar lezing vertelt ze hoe ze haar visuele dagboek naar een online format omzette, inspiratie haalt uit de interacties met haar publiek en hoe ze van haar online community ook een trouw lezerspubliek maakte. "Verhalen vertellen op het internet is helemaal anders dan verhalen vertellen in een boek. De aandachtspanne op Instagram en Tiktok is erg kort, dus je moet je lezers meteen weten te intrigeren. Mijn werk online is mijn visitekaartje: het nodigt uit om ook het boek in huis te halen, waar zowel auteur als lezer hun tijd voor kunnen nemen."

Naar haar auteurspagina

Laura Janssens

Nix

Striptekenaar Marnix Verduyn (alias Nix) studeerde in 1992 af als burgerlijk ingenieur elektrotechniek. Algauw volgde hij zijn passie en begon hij voltijds als stripauteur en tekenfilmmaker te werken, met als resultaat bijvoorbeeld de stripalbums ‘Kinky & Cosy’ en ‘De Buurtpolitie’. In 2019 ging Nix opnieuw studeren om zich te verdiepen in artificiële intelligentie. Momenteel doet hij onderzoek om delen van het manuele productieproces voor strips en animatie te vervangen door artificiële intelligentie. Daarover vertelt hij nu ook tijdens zijn auteurslezingen.

Nix was begin 2023 te gast in de les wiskunde van Erik Vercauteren, die vertelde over de meerwaarde van de auteurslezing in zijn klas. Lees hier zijn ervaringen.

Naar de auteurspagina van Nix

Nix

Yves Peirsman

Yves Peirsman is naast auteur ook taaltechnoloog. Geïnspireerd door de huidige revolutie in artificiële intelligentie werkt hij niet alleen aan een roman waarin taaltechnologie een grote rol speelt, maar bespreekt hij in zijn auteurslezingen ook hoe AI zich laat gebruiken om teksten te schrijven. Zo licht hij toe hoe generatieve taalmodellen als ChatGPT, Gemini of Copilot precies werken, welke gespecialiseerde tools er voor schrijvers bestaan, en hoe ze die het beste kunnen gebruiken. Ook de uitdagingen en risico’s van AI komen natuurlijk aan bod.

Naar zijn auteurspagina

Yves Peirsman

Meer tips

Ben je auteur, sta je op onze website en geef je ook lezingen rond dit thema? Geef ons een seintje via info@auteurslezingen.be met wat toelichting over hoe je precies rond dat thema werkt in je lezing. Dan zetten we jou ook in dit overzicht.

Ben je leerkracht en nodigde je een auteur van deze site uit om over dit thema een lezing te geven? Laat het ons ook weten via info@auteurslezingen.be en we nemen contact op met de auteur in kwestie om in dit overzicht te worden opgenomen.

Andere thema's

Ook rond andere thema’s maken we overzichten waarin auteurs meer toelichting geven hoe ze ermee aan de slag gaan in de klas: