6 x wetenschap en techniek in de klas

November is niet alleen de maand van het boek, maar ook van de wetenschap. Op 10 november is het Wereldwetenschapsdag (ingesteld door de UNESCO in 2001) en op 23 november is het Dag van de wetenschap in Vlaanderen en Brussel (geïnitieerd door de Vlaamse overheid in 2010). Het ideale moment dus om enkele auteurs uit te lichten die lezingen geven rond het onderwijsthema ‘wetenschap en techniek’.

Pieter Gaudesaboos

In zijn jongste prentenboek ‘Hoe maak je dat?’ toont Pieter Gaudesaboos de binnenkant van tien fabrieken. In samenwerking met wetenschapper Bart Rossel legt hij in acht heldere stappen uit hoe tien verschillende objecten gemaakt worden. Elk object wordt in een inleiding historisch gekaderd. Een dubbele pagina met ludieke weetjes sluit elk hoofdstuk af. Het boek eindigt met een inkijk in het maakproces van het boek zelf, van het prille idee tot de verovering van de harten van lezers.

> Naar de auteurspagina van Pieter

Pieter Gaudesaboos

Héérlijke ervaring! Van begin tot eind hingen de bijna 100 kinderen aan de lippen van Pieter. Hij neemt ze meteen bij de hand en laat ze niet meer los. Collega's in de wolken, kinderen in de wolken, bibmedewerker in de wolken ... Het was druk daar in de wolken.

Peter Marnef van Sint-Lievenscollege Antwerpen

Sarah Devos

Sarah Devos is dan misschien geen bioloog, toch is ze ontzettend gefascineerd door alles wat er te zien en te ontdekken valt in de natuur. Al die boeiende natuurweetjes bundelt ze bevattelijk en boeiend in boeken, bijvoorbeeld over het bos, de zee en de ruimte. Daarnaast schreef Sarah ook de reeks van Professor Kleinbrein, vol wonderlijke feitjes over ridders, Romeinen, Oude Grieken en Egyptenaren. Tijdens haar interactieve lezing komen kinderen een heleboel te weten over de wereld om hen heen.

> Naar de auteurspagina van Sarah

Sarah Devos

Sarah Devos verwondert écht met haar lezing. Ze brengt allerlei toffe vondsten mee waar ze de leukste weetjes over kan vertellen. Kinderen mogen zelf kiezen wat er aan bod komt en op het einde mogen ze haar letterlijk bekogelen met vragen. Dat blijft bij!

Viviane Dirckx van Bibliotheek Genk

Jasper Verhaegen

Als geologisch onderzoeker bestudeert Jasper Verhaegen de geschiedenis van onze bodem. De verhalen over het verre verleden zijn fascinerend én relevant voor onze huidige maatschappij en de toekomst. Met zijn boek en lezing ‘De geschiedenis van onze grond’ neemt hij je mee op een tijdreis van 500 miljoen jaar geologische geschiedenis van Vlaanderen. Wat vertellen de kasseien op de Vlaamse wielerheuvels, de mijnen in Limburg en de dinosaurussen uit het Natuurhistorisch Museum in Brussel ons?

> Naar de auteurspagina van Jasper

> Lees het verslag van zijn lezing door Bob Van Mol.

Jasper Verhaegen

Jasper is een heel onderlegd geoloog met ervaring in het werkveld. Hij verwees geregeld naar zijn boek, dat de lezing ondersteunt. Heel wat leden hebben dit fantastische basiswerk geologie achteraf aangeschaft. Velen hebben Jasper ook persoonlijk bedankt voor de lezing, die geen saaie theorieles was maar boeiende en levendige geschiedenis van onze grond.

Mieke Goeteyn van Nautilus Gent

Koen Stein

Wie nog meer weet over dino’s is paleontoloog Koen Stein. Samen met Thijs Demeulemeester schreef hij het boek ‘Dinosaurs are collectible: dino’s in kunst en wetenschap’, een bloemlezing over de studie van dino’s. Tijdens zijn lezing gaat Koen via attributen, fossielen en meerkeuzevragen in interactie met het publiek. Samen zoeken ze het juiste antwoord, als dat er al is. Ook op de belangrijkste vraag – kan Jurassic Park al in het echt? – geeft hij een antwoord.

> Naar de auteurspagina van Koen

Koen Stein

Ons allerlaatste wetenschapscafé van dit seizoen kon niet mooier afgesloten worden dan met een lezing door de enthousiaste Koen Stein. Overladen met boeken en didactisch materiaal gaf hij een lezing van anderhalf uur waarvan geen enkele minuut verveelde.

Manu Van Haverbeke van Wetenschapscafé Kempen

Griet Vandermassen

Waar komen de verschillen tussen de seksen vandaan en waarom is het debat daarover vaak meer ideologisch getint dan wetenschappelijk geïnformeerd? Dat onderzoekt Griet Vandermassen. In haar boek ‘Dames voor Darwin’ confronteerde ze inzichten uit antropologie, evolutiebiologie en hormonaal onderzoek met feministische verklaringen van genderverschillen. In haar gelijknamige lezing pleit Griet dat een biologisch geïnformeerd feminisme wetenschappelijk sterker zou staan en meer mensen zou aanspreken.

> Naar de auteurspagina van Griet

Na de boeiende lezing ontstond een levendige discussie waarbij de academische inzichten getoetst werden aan ervaringen van het publiek en huidige maatschappelijke tendensen. Een zeer geslaagde lezing waarbij de aanwezigen extra handvaten en een helder perspectief kregen om met man-vrouwkwesties om te gaan.”

Marie De Croock van Athena Gent

Jeroen Van Vaerenbergh

Archeoloog Jeroen Van Vaerenbergh is gefascineerd door de etensresten die voorouders hebben nagelaten in grachten, kuilen en beerputten. Daarin vond hij een schat aan informatie over de eetgewoontes en ingrediënten die de culinaire geschiedenis van onze voorouders prijsgeeft. In zijn boek en lezing 'Wat schaft de put?' graaft hij niet alleen in ons culinaire verleden, maar toont hij ook hoe de inzichten van onze voorouders ons kunnen inspireren om gezonder en duurzamer te gaan leven.

> Naar de auteurspagina van Jeroen

Jeroen Van Vaerenbergh

Andere thema's

Ook rond andere thema’s maken we overzichten waarin auteurs meer toelichting geven hoe ze ermee aan de slag gaan in de klas: