Wil je graag informatie ontvangen over boeiende lezingen en een overzicht krijgen van nieuwe auteurs op deze website? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol inspiratie en handige tips!
Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om een auteur uit te nodigen in de klas en hoe kunnen we hen helpen om van een auteurslezing op school een echt succes te maken? Als antwoord op die vragen ontwikkelden we een stappenplan met concrete handvaten en tips.
Een geslaagde auteurslezing die je leerlingen stimuleert om meer te lezen begint met een goede voorbereiding. Maar ook op de dag zelf én erna zijn er nog factoren die het succes van de lezing bepalen. In het stappenplan focussen we op de voorbereiding, want als je het bezoek van een auteur doordacht aanpakt en integreert in een krachtig taal- en leesbeleid op school, levert dat het meeste op. Hoe meer leerlingen op voorhand rond het bezoek gewerkt hebben, hoe leuker ze het zullen vinden om de auteur te ontmoeten.
Uit het onderzoek ‘Dichter bij de schrijver, dichter bij lezen’ van de Nederlandse Stichting Lezen en De Schrijverscentrale uit 2018 blijkt dat “kinderen na een goed voorbereid bezoek van een auteur meer gaan lezen, en in veel gevallen ook andere boeken gaan lezen dan ze gewend zijn. De schrijver werkt als katalysator van leesmotivatie, dankzij het persoonlijke verhaal en het persoonlijk contact. Een schrijver in de klas maakt lezen leuker en zorgt voor een enorme piek in het lezen. Niet alleen van de boeken van de schrijver zelf, maar ook andere boeken en verhalen komen tot leven. Kinderen worden aan het denken gezet, begrijpen boeken beter en ze vinden het heel leuk om een schrijver in het echt te ontmoeten.”
Wij willen poëzie op een niet-klassieke manier bij onze leerlingen brengen. Daarom hebben we Seckou Ouologuem uitgenodigd voor een workshop slam poetry. Dat past beter bij de leefwereld van onze leerlingen, die meer affiniteit hebben met rap. Ik vind het zelf ook interessant om te zien hoe poëzie op een moderne manier gebracht kan worden.
Als de leerlingen de historische context kennen, kunnen ze het verhaal veel beter vatten. Ik heb op voorhand ook afgestemd met Eva en Kristof, zodat ze wisten welke fragmenten de leerlingen gelezen hadden. Ze waren trouwens de perfecte leerkrachten: ze hadden het perfecte format voorbereid, met een goede inleiding, begeesterend vertellen en een activerend momentje tussenin.
Je vindt meer tips & inspiratie over auteurslezingen in de klas op onze onderwijspagina.