Reportage: lezingen in de klas

“Ik ben een boekenwurm en ik lees heel graag, maar de workshop slam poëzie heeft me overtuigd om meer gedichten te lezen.” Dat zegt een leerling in een van onze twee video’s over auteurslezingen in de klas. Het toont meteen aan dat zelf schrijven en aan de slag gaan met teksten leerlingen stimuleert om meer te lezen.

In september trokken we met een videojournalist naar Oost-Vlaanderen voor een auteurslezing van Cleo Klapholz in het zesde jaar retail en logistiek in het Óscar Romerocollege in Dendermonde, en naar Limburg voor een auteurslezing van Tom Marien in het tweede leerjaar van Domino Lummen.

Beide video’s laten zien dat auteurslezingen in de klas niet alleen plezant zijn, maar ook verrijkend: ze stimuleren het taalgebruik van leerlingen en bevorderen hun motivatie om (meer) te lezen.

Bekijk hieronder de twee video’s met getuigenissen van leerlingen, leerkrachten én auteurs.

Tom Marien in Basisschool Domino in Lummen

Video

Cleo Klapholz in het Óscar Romerocollege in Dendermonde

Video