9 tips voor een succesvolle lezing

Een geslaagde auteursontmoeting begint natuurlijk met een goede voorbereiding. Maar ook op de dag zelf én erna zijn er nog factoren die het succes van de lezing bepalen. We zetten 9 tips met telkens wat voorbeelden en suggesties voor de uitwerking op een rijtje.

VOOR DE LEZING

1. Maak goede afspraken met de auteur

Om misverstanden, frustratie en stress te vermijden, maak je het best goede afspraken met de auteur voor de lezing plaatsvindt. Overloop samen alle praktische, financiële en inhoudelijke zaken en maak de afspraken zo concreet mogelijk. Check nu ons lijstje met aandachtspunten.

2. Promoot de lezing

  • Neem contact op met de uitgever om te vragen of die promotiemateriaal kan bezorgen.
  • Verspreid affiches en flyers in de buurt.
  • Maak reclame via sociale media en deel het evenement met partners.
  • Breng de plaatselijke bibliotheek op de hoogte van de auteurslezing. Misschien kunnen zij een themastand maken?
  • Bekijk of je gemeente een plaatselijke krant heeft. Misschien kun je de lezing daarin aankondigen?

3. Voor leerkrachten: bereid je leerlingen voor

  • Stel een boekenhoek op in de klas.
  • Vertel enkele leuke weetjes over de auteur en de boeken.
  • Integreer thema's uit het boek in de lessen of nodig net een auteur uit op basis van thema's die in de lessen aan bod komen.
  • Spreek met de leerlingen af wat kan en niet kan tijdens de lezingen.

4. De dag zelf: zorg ervoor dat alles praktisch in orde is

  • Test de technische voorzieningen (beamer, scherm, microfoon).
  • Controleer of de zaal volgens de afspraken is ingericht (tafels, stoelen).
  • Zorg dat er iemand op tijd aanwezig is om de auteur te ontvangen.
  • Bied een helpende hand: hou een plek vrij op de parking of haal de auteur op aan het station, help met het uitladen van materiaal, bied een drankje aan. Toon de zaal en het materiaal.

TIJDENS DE LEZING

5. Zorg voor een korte inleiding en afronding

  • Kondig de auteur aan.
  • Geef informatie over het verloop van de lezing (duur, pauzes, vragenronde).
  • Rond de lezing af, bedank de auteur en verwijs eventueel door naar de boekenstand of signeersessie.

NA DE LEZING

6. Zorg voor een boekenverkoop en signeersessie

Als de boeken niet meteen na de lezing beschikbaar zijn, verwijs dan door naar de boekhandel of bibliotheek. Voorzie tijd en ruimte voor een signeersessie.

7. Evalueer de lezing

  • Geef het publiek de mogelijkheid om na te praten over de lezing (bijvoorbeeld tijdens een receptie of klasgesprek) of vraag ze een bericht achter te laten bij de organisatie.
  • Geef de auteur feedback over de samenwerking en laat weten wat het publiek ervan vond.

8. Voor leerkrachten: laat de lezing voortleven

  • Bied boeken van de auteur aan zodat nieuwsgierige leerlingen verder kunnen lezen.
  • Schrijf samen een brief of e-mail om de auteur te bedanken voor de lezing.
  • Zoek naar een leuke werkvorm om de leerlingen verder te laten proeven van boeken.

9. Vul het verslag in

Na afloop van de lezing vragen we je om binnen vijf dagen de financiële afspraken te bevestigen en om een korte evaluatie in te vullen via je account op auteurslezingen.be. Literatuur Vlaanderen betaalt het volledige bedrag rechtstreeks aan de auteur. Dat kan pas gebeuren nadat we van jou en de auteur bevestiging hebben ontvangen dat de financiële afspraken kloppen. Het is dus belangrijk dat je dat tijdig in orde brengt. Daarna ontvang je een verzoek tot betaling van Literatuur Vlaanderen voor het bedrag dat je met de auteur hebt afgesproken, min de korting van 100 euro.