Korneel Detailleur
Biografie
Korneel Detailleur (1986) is illustrator. Hij is geboren in Oostende en belandde na wat rondzwerven in Antwerpen en Gent (waar hij animatiefilm en illustratie studeerde aan het KASK) opnieuw in de stad aan zee. Naast zijn samenwerkingen in de boekenwereld met onder andere Raf Walschaerts, Bart Moeyaert en Jef Aerts, illustreert Detailleur voor kranten, magazines, en andere opdrachtgevers.
Zijn illustraties mengen grote vloeiende vlakken kleur met fijne lijnen, de kleuren zijn helder en groezelig, er is klaarheid en suggestie. Het zijn vaak poëtische, soms bevreemdende tekeningen met veel ruimte voor eigen invulling.
Uitgelichte titels
Iemands lief
Wachten op de wind
Lezingen
Eerst geeft Korneel een voorstelling van het beroep illustrator. Wat houdt dat in? Hoe ben ik begonnen? Hoe ziet een dag eruit als illustrator? Hij legt ook uit hoe boeken worden gemaakt en wat het inhoudt om te werken voor tijdschriften en kranten. Hij toont daarbij schetsboeken, voorontwerpen en tekeningen naast het uiteindelijke gedrukte resultaat.
Dan legt hij zijn techniek en materialen uit en hoe een tekening bij hem tot stand komt.
Daarna gaat hij live tekenen, met input van het publiek. Een paar vrijwilligers laat hij willekeurige lijnen of krabbels op een blad zetten, en dan zetten ze hun verbeelding aan het werk. Alsof ze naar de wolken kijken, zien ze gaandeweg beelden in de krabbels, en die probeert Korneel verder uit te werken en tot leven te wekken. Met een camera boven de tekentafel kan het publiek de tekening tot stand zien komen op een groot scherm.
Materiaal voorziet Korneel zelf, of voorziet de organisator. Korneel toont alles met behulp van veel voorbeeldmateriaal en een digitale presentatie.
Hij tracht in zijn lezingen steeds het beroep van illustrator duidelijk te omschrijven omdat het voor vele mensen een onbekend begrip is en toont hoe een boek gaandeweg tot stand komt. Hoe wordt een verhaal geschept, hoe gaan schrijver en tekenaar samen te werk, en wat maakt een boek of tekening interessant? Door in dialoog te gaan met het publiek wordt er verder gedacht dan het beeld an sich.
Door middel van deze, en andere, wisselwerkingen hoopt hij de liefde voor verhalen en tekenen over te dragen, en het publiek mee te slepen in wat illustreren nu precies is.
Praktisch
- De organisator voorziet een projector met een wit scherm of een digibord.
- De organisator voorziet minstens twee, liefst drie tafels, om aan te tekenen en om tekeningen op te tonen.