Jessa Wildemeersch
Biografie
Jessa Wildemeersch (1978) is actrice, theatermaker en auteur. Ze studeerde aan de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen en verkreeg het felbegeerde 'Lifetime Membership' aan The Actors Studio in New York. Daar werd ze onder meer begeleid door Arthur Penn, Ellen Burstyn en Alec Baldwin. Als actrice is Jessa te zien in tal van televisieseries en films. Zo speelde ze mee in de 'De Kavijaks' (Stijn Coninx) en 'Callboys II' (Jan Eelen).
Met haar organisatie 'Les yeux bleus' maakt Jessa theatervoorstellingen waarin ze historische en hedendaagse gebeurtenissen verwerkt. Als auteur kreeg ze internationale residenties in Moskou en Sint Petersburg, Isola Comacina in Noord Italië en de Academia Belgica in Rome. Haar voorstelling 'Dagen zonder data' ( 2015) werd geselecteerd voor het Intersections Festival in Washington, DC in de Verenigde Staten. Met de steun van Maison Antoine Vitez (Parijs) en Literatuur Vlaanderen werd de theatertekst vertaald naar het Frans. 'Des jours sans dates' (2021) toerde in het kader van ‘Textes sans Frontières’ door Frankrijk.
Een deel van Jessa's theaterteksten en voorstellingen komt tot stand in samenwerking met andere acteurs en theatermakers. Recent creëerde ze 'Paradise Blues' (2019) i.s.m. Het Nieuwstedelijk, 'Ik ben mijn straat' (2021) i.s.m. Mokhallad Rasem & Toneelhuis en 'Den Beer heeft mij gezien' (2021) i.s.m. Sien Eggers, Sofie Palmers & Theater Arsenaal.
Haar debuutroman 'De madonna van het moeras' (Horizon, 2024) werd warm onthaald door pers en publiek. De theateradaptatie van haar boek kende een internationale première in de historische Biblioteca Vallicelliana in Rome. Momenteel toert Jessa met de voorstelling door Vlaanderen.
Jessa doceert ook theater aan de Kunsthumaniora in Brussel (7de jaar). En geeft het vak 'Own the room' binnen de opleiding International Journalism aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen.
Uitgelichte titels
De madonna van het moeras
Lezingen
Vertrekkende vanuit haar debuutroman 'De madonna van het moeras' zoomt Jessa Wildemeersch in op haar werk als actrice, theatermaker en auteur. Ze geeft een inkijk in haar werkproces, deelt haar liefde voor taal en de noodzaak om verhalen te vertellen. Jessa houdt een pleidooi zowel voor het geschreven, als het gesproken woord. Aan de hand van fragmenten uit haar boek en theatertekst gaat ze dieper in op thema’s die in haar werk aan bod komen. Zo spreekt ze over schaamte en schuld, over de moederrol in de literatuur, en stelt ze zich de vraag of kunst troost kan bieden. En welke rol geloof nog speelt in onze samenleving vandaag?
Een auteurslezing van Jessa kan verschillende vormen aannemen. Aan de hand van concrete voorbeelden, inspiratiebronnen, research en anekdotes geeft ze een inkijk in haar werkproces als auteur. Jessa vertelt hoe een barok schilderij haar inspireerde voor het schrijven van haar roman, en hoe ze deze nadien bewerkte tot een theatertekst. Ze vertelt over hoe je historische feiten kan verwerken binnen een fictief verhaal en hoe doorgedreven research tot nieuwe verhaallijnen kan leiden; over waarom toneelauteurs als Shakespeare en Anne Deavere Smith haar begeesteren.
Jessa hanteert het woord als wapen. In dialoog met het publiek gaat ze samen met hen op ontdekking naar waar de inspiratie en de fascinatie voor literatuur begint. Als auteur en performer inspireert Jessa de groep op een energieke en speelse manier. Literatuur en theater zijn bij uitstek kunstvormen die verbinden. Samen (her)ontdekken hoe veelzijdig lezen, het vertellen van verhalen en het spelen met taal kan zijn.
Een auteurslezing van Jessa kan ook de vorm van een interview aannemen, al dan niet met een moderator die de organisator zelf uitkiest en die vragen voorbereidt. Het gesprek komt zo op een spontane manier tot stand, zodat een frisse en diepgaande dialoog kan ontstaan.
Vertellen over haar werk doet Jessa steeds op maat van de organisatie of de groep waarvoor ze spreekt; een goede afstemming is daarom noodzakelijk.
Praktisch
- Als organisator voorzie je ruimte voor een signeersessie na de lezing.