Yella Arnouts
Biografie
Yella Arnouts (1959) woont en schrijft in Antwerpen. Zij is dichter, schrijver en schrijfdocent. Sinds 2018 probeert ze als coördinator en dichter van het literair & sociaal project De Eenzame Uitvaart in Antwerpen een verschil te maken, tegen alle onverschilligheid in de samenleving in.
Haar missie als docent was en is nog steeds eenvoudig dit: mensen van alle leeftijden enthousiasmeren voor literatuur. Door samen te lezen, samen te schrijven . In 2002 legde ze de fundamenten voor de opleiding literair schrijven in de Academies (DKO) van Borgerhout, Ekeren en Mortsel. In het conservatorium van Antwerpen (nu AP-Hogeschool) gaf ze 25 jaar analyse van literaire genres in de afdeling Woordkunst-Drama. Ze begeleidde menig hedendaags auteur (Max Greyson, Carmien Michels, Ellen Van Pelt, Hans Depelchin, Rashif El Kaoui e.a.) als toenmalige derdejaars studenten op hun eerste stappen in het schrijven van proza en poëzie.
Als dichter en schrijver is zij aan haar grote liefde voor taal toegewijd en zoekt ze, net als docent, naar verbinding met de ander, reflecterend over relaties en identiteit, met onze vergankelijkheid in het achterhoofd en met het verlangen iets 'moois' te scheppen. Gedichten van haar hand verschenen o.a. in Poëziekrant en Het Liegend Konijn. Haar essays over beeldende kunst en literatuur verschenen o.a. in Kunsttijdschrift Vlaanderen, Ons Erfdeel, Deus ex Machina en H@rt.
'Men schort wat op' is haar poëziedebuut dat in 2011 verscheen bij uitgeverij P, in 2016 gevolgd door de dichtbundel 'Vader, een lamento'. Haar bundeling verhalen en essays 'Het laatste gebaar' is uitgegeven door uitgeverij Sterck&DeVreese in 2019. Haar verhalen en gedichten in het kader van De Eenzame Uitvaart kan men vinden onder projecten van Vonk&Zonen.
Yella is zwanger van een derde dichtbundel.
Uitgelichte titels
Men schort wat op
Vader. Een lamento
Het laatste gebaar
Lezingen
Dankzij haar jarenlange ervaring als docent en schrijfcoach ziet Yella heel wat didactische mogelijkheden bij een lezing over literatuur (lezen en schrijven). Wanneer ze gevraagd wordt voor een lezing wil ze zo goed mogelijk tegemoet komen aan de behoeften van de doelgroep. Ze gaat graag in overleg: wat is het doel van de samenkomst? Wie maakt deel uit van de doelgroep? Leeftijd(en)? Hoe schat hij/zij de lees-, eventueel de schrijfervaring van het publiek in? Hoe groot is de groep? Hoeveel tijd is voorzien? Wil men een interactieve samenkomst, een workshop, liever een ‘lezing’ met vragenronde? Mogelijk is een mix, zoals een uur lezing gevolgd door een uur workshop.
Een lezing over haar werk als coördinator en dichter bij De Eenzame Uitvaart vertrekt vanuit case studies. Waarna de gedichten gelezen en besproken worden die bij de case studies horen. Het accent ligt op enthousiasmeren, discussiëren, verdiepend lezen en begrijpen. Afhankelijk van de groep gebruikt Yella ‘hoekwerken’, fotomateriaal en artikels, de docu die over De eenzame uitvaart is gemaakt door de VRT kan dienst doen als opwarmer.
Een lezing over haar poëzie maakt Yella bij voorkeur interactief. Zo kan ze vertrekken vanuit haar meest toegankelijke gedichten, Yella toont ze op een smartboard of op kopie in een versie waarin bepaalde woorden of zinsdelen zijn geschrapt. Ze vraagt het publiek welke woorden of zinsdelen ze passend zouden vinden en waarom. Daarna geeft ze het origineel gedicht vrij. Zo ontstaat een gesprek over woordkeuze, klankeffecten, ritme en muzikaliteit, betekenis. Ook refereren aan of spreken over andere auteurs en boeken behoort tot de mogelijkheden.
Een lezing over de verhalen en essays van 'Het laatste gebaar' vertrekt bij voorkeur vanuit Yella's research naar het laatste werk en het leven en de dood van de kunstenaar, de kunstenares. Afhankelijk ook weer van het doel vertelt ze over haar fascinatie voor beelden en woorden, voor een bepaalde kunstenaar of een bepaald beeldend werk. Ook mogelijk is een gesprek over ‘wanhoop’, ‘genade’ en ‘overgave’, de drie kernbegrippen die de structuur van haar boek hebben bepaald. Yella verbindt ze aan het dagelijks leven, de keuzes die men soms moet maken, ze legt daarbij verrassende linken met de levens van de kunstenaars in haar boek.
Praktisch
- De grootte van de groep is bespreekbaar en moet op voorhand worden meegedeeld. Net als leeftijd(en) en doel van de lezing.
- Bij een lezing over De eenzame uitvaart en over poëzie in het algemeen is het gebruik van een beamer of smart board aangewezen.