Xavier Truant
Biografie
Xavier Truant (1987) studeerde na een omweg via Antwerpen aan het KASK in Gent. Tijdens zijn opleiding werd er vooral gefocust op het illustreren voor prentenboeken. Na zijn studie debuteerde hij in 2011 bij uitgeverij De Eenhoorn met een reeks rond de figuren Kat en Mus. Later begon hij ruimer te werken en startte hij met de creatie van vrij werk gebaseerd op reeds gepubliceerde artikels uit diverse magazines. Zo ontstond een klein portfolio met een redactionele inslag. Rond diezelfde periode werd het filmtijdschrift Vertigo opgericht. Xavier werd binnen geloodst voor een aantal uitgaves en het editoriaal portfolio dikte aan. In een mum van tijd kwam DM magazine op de proppen en dat zette de deur open voor regelmatige bijdrages in De Morgen.
Door de jaren heen heeft Xavier een zeer herkenbare manier van werken gecreëerd waarbij zijn passie voor architectuur veelal doorsijpelt. Ondertussen werkt hij in zijn typische heldere, strakke stijl als huisillustrator voor Knack. Daarnaast vinden ook tal van bedrijven en culturele organisaties de weg naar zijn tekentafel. In 2018 verscheen zijn eerste graphic novel 'Lancelot' (De Eenhoorn, 2018).
Uitgelichte titels
Lancelot
Lezingen
Xavier geeft als intro een inkijk in hoe hij als kind opgroeide, wat zijn fantasie prikkelde, in welke omgeving hij opgroeide en hoe dat hem heeft gevormd. Ook doorloopt hij kort zijn studies: wat hij er leerde, van welke bekende illustratoren hij les kreeg.
Vervolgens toont hij zijn vroege werk (Kat en Mus), stelt hij vragen aan het publiek, over welke materialen hij gebruikt en over wat er op de prenten gebeurt enzovoort. Aan de hand van een flipover of schildersezel demonstreert hij ook hoe hij in die tijd werkte.
Daarna toont hij het verschil ten opzichte van hoe hij nu werkt. Aan de hand van een reeks publicaties toont Xavier hoe zijn werk is geëvolueerd tot wat het nu is. Ondertussen blijft hij zijn publiek vragen stellen. Waarom gebruikt hij bepaalde kleuren? Wat zou het onderwerp kunnen zijn van het artikel waarvoor hij een bepaalde illustratie heeft gemaakt? Daarnaast toont hij ook zijn werkproces aan de hand van schetsboeken, zwart-witoriginelen, geprint materiaal. Hij gaat ook rond in de zaal, zodat het publiek zijn werk van dichtbij kan zien.
Praktisch
- groepen het liefst beperkten tot maximaal 50 deelnemers
- bord of flipover
- beamer met aansluiting voor Apple
- projectiescherm
- ruimte die voldoende te verduisteren is voor de projectie