W.L. Moleka
Biografie
Will-Limba Moleka (1999) is leescoach, schrijver, illustrator & ondernemer en werd geboren in Vlaardingen, Nederland. Sinds zijn 18de heeft hij de roeping gevoeld om jongeren aan het lezen te krijgen. Hij was zich toen al bewust van de uitdaging waar leerkrachten en volwassenen voor stonden: hoe maak je lezen aantrekkelijk voor jongeren? Will-Limba heeft inmiddels twee bedrijven opgericht, Limba CommV en Read & Relax vzw, waarbij hij zich dagelijks inzet voor het bevorderen van leesmotivatie en leesplezier. Verder heeft hij zijn eerste debuutroman geschreven en geïllustreerd: 'Limbaverse' (Uitgeverij Houtekiet, 2024), een spannend verhaal dat niet alleen een geweldige pageturner is, maar ook spectaculaire illustraties bevat die Will-Limba zelf heeft getekend. Het boek dient niet enkel als opstapje naar nog meer leesplezier, maar bespreekt ook het belang van vriendschap, vaderschap en durven dromen. Het is de visie van Will-Limba om de zichtbaarheid van literatuur te vergroten en een platform te bieden voor aspirerende lezers, schrijvers en illustratoren.
Uitgelichte titels
LIMBAVERSE
Lezingen
'Lezen is als autorijden. Voordat je kunt wegrijden, moet je eerst de motor van je auto starten. Wil je je verliezen in een boek, dan moet jouw verbeeldingskracht ook eerst opstarten. Maar veel mensen geven te vroeg op, als de motor van hun verbeelding nog niet opgewarmd is. Ze lezen zonder verbeeldingskracht. Geef je brein de tijd en voor je het weet, zal die motor steeds sneller opstarten en word je vervoerd door je eigen verbeelding, rechtstreeks naar de wereld van het verhaal dat je leest.'
Introductie
Will-Limba helpt de jongeren om de motor in hun verbeelding op te starten. Dat doet hij in een workshop die leesplezier en leesmotivatie stimuleert. De Limbaverse-workshop is een interactieve schrijf-, spreek- en illustratieworkshop die de jongeren in de positie van de auteur plaatst. Zo ervaren ze hoe het is om een boek te schrijven, wat inspirerend kan zijn. Doorheen de workshop gaat de auteur in gesprek over hoe het komt dat er niet meer veel wordt gelezen en zoekt hij samen naar een oplossing.
Verloop van de workshop
1) Introductie (5 min.)
Korte voorstelling, wie is Will-Limba en wat doet hij, waarom koos hij voor leesbevordering als roeping en passie.
2) Mijn verhaal (20 min.):
Tijdens deze sessie zal de auteur zijn verhaal delen en uitleggen hoe hij, net als het hoofdpersonage in zijn boek, als tiener weinig interesse had in lezen. Het hoofdpersonage weerspiegelt de meerderheid van de leerlingen in de klas: iemand die niet graag leest. Will-Lima licht toe waarom dit personage gebaseerd is op jongeren die niet van lezen houden, met als doel hen te laten meegroeien tot gemotiveerde lezers. Passages uit het boek komen hierbij aan bod (Deel I van het boek).
Naast het hoofdpersonage is er ook een jonge persoon die wél van lezen houdt. Hun gesprek in het boek is cruciaal, omdat het beide perspectieven belicht: waarom ze lezen wel of niet leuk vinden, en hoe ze samen naar de bibliotheek gaan om hier verandering in te brengen. Interactieve vragen houden de aandacht van de jongeren vast en helpen hun leefwereld te begrijpen.
3) Schrijf- en creatief proces (30 min.)
Ten slotte gaat Will-Limba dieper in op het schrijf- en illustratieproces van Limbaverse. Stap voor stap vertelt hij hoe hij te werk is gegaan en welke acties hij ondernam om tot het eindresultaat te komen. Ook tegenslagen worden gedeeld. Dit zou de leerlingen moeten inspireren en motiveren. Het geeft bovendien een goed beeld van hoe schrijvers en illustrators werken, voor degenen die dat willen weten. Wie weet zit er wel een toekomstig schrijver of illustrator in de klas!
Bijvoorbeeld: de auteur moest een leeslijst hebben in het boek dat als springplank dient voor lezers die zich meer willen verdiepen in fantasy. Dus doorheen zijn creatief proces heeft hij veel fantasyboeken gelezen voor inspiratie. Die boeken werden als referentie ook in de leeslijst toegevoegd. Dat is belangrijke informatie die niet alleen interessant klinkt voor leerlingen, maar ook voor leerkrachten die de leescollectie van de school beheren.
4) Voorleesmoment (10 min.)
De auteurslezing eindigt met het voorlezen van een van de favoriete stukjes zodat de leerlingen even kunnen verdwalen met hun gedachten in het verhaal.
Belang van de workshop
- Leesbevordering: Voor veel jongeren zal het een eye-opener zijn om van een jongeman te horen waarom lezen niet alleen belangrijk is, maar ook leuk kan zijn. Daarnaast krijgen ze ook de kans om een nieuw genre te verkennen, nl. fantasy.
- Inspiratie: Het verhaal van het boek hoort de lezer te inspireren om meer te lezen. De bespreking van het schrijf- en illustratieproces is daarnaast ook een inspiratie voor degenen die altijd hebben gedroomd om schrijver of illustrator te worden. De jongeren krijgen daarom ook doorheen de hele workshop de kans om vragen te stellen over hoe de auteur dat op 24-jarige leeftijd als man en Nederlander met Congolese roots doet. Dat is iets dat niet vaak voorkomt in de literaire wereld in de Benelux. Ten slotte kan de workshop leerkrachten en bibliotheekmedewerkers inspireren om boeken en literatuur op eigen wijze aantrekkelijk te presenteren.
- Interactie: Will-Limba spoort iedereen aan om met elkaar te praten, interactie te ontwikkelen en onderhouden van begin tot het einde van de workshop. De jongeren zullen niet alleen luisteren naar wat de auteur te vertellen heeft, maar worden ook aangezet om aan het woord te komen, om naar elkaar te luisteren, na te denken, te schrijven en te illustreren. Vaardigheden die cruciaal zijn voor de taalontwikkeling van het kind. Dit alles met als kers op de taart inspiratie.
Praktisch
- Naast auteurslezingen zijn er ook schrijf- en illustratieworkshops. Hierbij krijgen de deelnemers de opdracht om een karakter te schrijven of te tekenen dat past in het universum 'Literaria' uit het boek. Elke wereld in dit universum vertegenwoordigt een boekgenre (bijvoorbeeld Fantasia voor Fantasy). Tijdens hun creatieve proces worden de deelnemers begeleid en vertelt de auteur over het eigen schrijf- en creatieproces.
- Max. 3 auteurslezingen per dag.
- Kleine groepen: max. 23 deelnemers (auteurslezing en workshop).
- Grote groep: enkel auteurslezing zonder workshop.
- Technische ondersteuning: de organisator voorziet een microfoon en een scherm.