Stefaan Desmet
Biografie
Stefaan Desmet (1961) studeerde diplomatieke wetenschappen en pers- en communicatiewetenschappen. Hij was werkzaam als financieel beheerder bij het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. Stefaan publiceert onder meer over de beleids- en beheerscyclus en de planning en het financieel beheer van de Vlaamse lokale en provinciale besturen.
Naast non-fictie schrijft hij ook fictie. In 1997 verscheen zijn verhalenbundel 'Reigers en andere verhalen '(Davidsfonds,1997), een bundeling van dertien portretten van gewone mensen getekend door het leven. Daarna volgden de romans 'De tovenaar van half negen' (Schrijverspunt, 2018) en 'Wit verdriet, zwart verdriet' (Witsand Uitgevers, 2022). In juni 2024 verschenen de misdaadromans 'Nausikaä' en 'Zwart verleden' (Uitgeverij Partizaan, 2024), met hoofdinspecteur John Six, een fervent literatuurliefhebber, in de hoofdrol.
Een aantal thema's keren geregeld terug in zijn fictiewerk. Vooreerst de naweeën van de Tweede Wereldoorlog, waarbij hij ingaat op de vertekende manier waarop we in Vlaanderen nog al te vaak de collaboratie en het verzet benaderen. Stefaan doorprikt in zijn werk de mythe die wil dat nagenoeg alle collaborateurs misleide idealisten waren en de meeste verzetslieden opportunisten.
Verder kaart hij in zijn boeken een aantal prangende maatschappelijke vragen aan. Denken we maar aan de risico's van de doodstraf die zelden verzoening brengt, de impact van fakenieuws en de gevaren van polarisering en onverdraagzaamheid in een samenleving.
Stefaan besteedt veel aandacht aan het cultureel-literair erfgoed van de Vlaamse Ardennen. Vermaarde hedendaagse kunstenaars hebben een binding met deze regio. Het literair erfgoed van de streek leest als een verborgen geschiedenis, waar zelfs een monument als Hugo Claus deel van uitmaakt. Stefaan verwerkt deze cultuurgeschiedenis in zijn boeken, in het bijzonder in de misdaadromans van literatuurliefhebber John Six.
Uitgelichte titels
Wit verdriet, zwart verdriet
Nausikaä
Zwart verleden
Lezingen
- Lezing over 'Wit verdriet, zwart verdriet': totale duurtijd een uur en een kwartier
Stefaan bespreekt de ontstaansgeschiedenis en de inspiratiebronnen van het boek, geeft een samenvatting van de inhoud en leest enkele fragmenten voor. Hij illustreert aan de hand van citaten hoe in Vlaanderen de vertekende perceptie is gegroeid dat de oorlogsweerstanders dikwijls opportunisten waren en dat de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog moet vergoelijkt worden en doorprikt dat grotendeels foute beeld. Verder trekt hij parallellen met de huidige tijd en kaart een aantal maatschappelijke vragen aan, waaronder het gevaar van de doodstraf, de impact van fakenieuws en de risico's van polarisering en onverdraagzaamheid in de samenleving. Dit alles in interactie met het publiek en met een ruime mogelijkheid tot vraagstelling achteraf. Hij maakt het publiek warm om meer boeken te lezen waarin deze thema's aan bod komen. Eventueel kan de lezing ook in de vorm van een interview. Na de lezing volgt een signeersessie.
-Lezing over 'Wit verdriet, zwart verdriet', 'Nausikaä' en 'Zwart verleden': totale duurtijd anderhalf uur
Stefaan vertelt over zichzelf en zijn werk. Over de ontstaansgeschiedenis en inspiratiebronnen van zijn boeken, het schrijfproces en de inbreng van autobiografische elementen in zijn fictieverhalen, steeds in interactie met het publiek. Hij leest een aantal fragmenten voor en besteedt daarbij voldoende tijd aan terugkerende thema's uit zijn werk. Vooreerst de naweeën van de Tweede Wereldoorlog, met bijzondere aandacht voor de vertekende manier waarop we in Vlaanderen nog steeds vaak naar de collaboratie en het verzet kijken. Verder komt het cultureel-literair erfgoed van de Vlaamse Ardennen uitgebreid aan bod in zijn boeken. Talrijke kunstenaars, schrijvers en andere, hebben een binding met de Vlaamse Ardennen. Stefaan Desmet verwerkt deze cultuurgeschiedenis in zijn boeken, in het bijzonder in de misdaadromans van literatuurliefhebber John Six ('Nausikaä' en 'Zwart verleden'). Hij wil het publiek in zijn lezingen enthousiast maken om ook naar boeken te grijpen van de auteurs naar wie hij verwijst. Er is een ruime mogelijkheid tot vraagstelling. Eventueel kan de lezing eveneens in de vorm van een interview. Achteraf volgt een signeersessie.