Nele Everaert
Biografie
Nele Everaert (1980) is een vrouw met vele passies. Ze delen wel allemaal dezelfde rode draad: mensen sterker maken en laten groeien.
Haar jarenlange ervaring als juf, Rots en Water trainer en verliescounselor koppelde ze aan haar liefde voor taal en verhalen vertellen. Bij uitgeverij Horizon verschenen van haar hand 'Kat in de stad' (2024) en De kleintjes van Kat (2025). Ze gebruikt taal als middel om beelden te scheppen. De beelden bieden de lezer enerzijds houvast om gevoelens en ervaringen zelf taal te geven. Anderzijds zijn ze flexibel genoeg om er je eigen draai aan te geven.
De boeken die hieruit ontstonden willen voornamelijk herkenbaarheid bieden aan kinderen en volwassenen. Ze nodigen uit tot gesprek en geven ruimte om het over kwetsbaardere onderwerpen te hebben.
Uitgelichte titels
Kat in de stad
De kleintjes van Kat
Lezingen
Een auteurslezing over Kat of haar kleintjes is een reis naar de binnenwereld. Een gevoel laat zich niet altijd zomaar in woorden vangen. Daarom worden er beelden gebruikt, die we maken uit... woorden.
Een workshop start met het verschil tussen echt en fantasie, tussen fictie en non fictie, tussen letterlijk en figuurlijk. Aan de hand van prenten en voorbeelden op zoek gaan naar wat echt kan en wat niet. Zo maken we de weg vrij naar het koppelen van taal en beeldspraak aan gevoel.
Bij beide boeken is de workshop interactief. Bij het voorlezen van het boek worden de leerlingen betrokken in het voorspellen van wat er gaat komen, is er ruimte tot reflectie en hun eigen verhaal, en vatten we het verhaal samen aan de hand van prenten. Nadien volgt een creatieve opdracht.
Bij 'Kat in de stad' maken we een eigen steen, maar wel een lichte. Wat of wie helpt jou om een zwaar gevoel lichter te maken?
Bij 'De kleintjes van Kat' gaan we op zoek naar helpende gedachten, de kracht van taal in je hoofd, en leren we hoe je jezelf sterker en rustiger kan voelen.
Tijdens een lezing aan volwassenen die werken met kinderen, doen we exact dezelfde dingen, uiteraard wordt de toon wel aangepast en ligt de focus meer op het hoe en waarom van het werken met kinderboeken in de klas of thuis.
Eindigen doen we met de boodschap dat je jezelf beter kan leren kennen door boeken te lezen. Soms herken je jezelf in een personage, soms herken je een vriend of familielid en soms wist je niet dat iemand zo anders kan zijn dan jij. Je leert dus ook de wereld beter kennen.
Wie nadien nog verder aan de slag wil, vindt lesideeën en tips in de bijlagen die je vrij kan downloaden.
Praktisch
- Een auteurslezing op school is bij voorkeur aan één klasgroep (max 24 leerlingen).
- Er worden minstens twee groepen aansluitend gepland.
- Het duurt minstens een lesuur. Zo is er voldoende rust en aandacht voor iedereen.
- De aanwezigheid van de leerkracht is vereist.
- Het is fijn als de kinderen in een U-vorm zitten op stoelen of op de grond. In het midden is dan ruimte om materiaal te leggen of te bewegen.
- Grotere of kleinere groepen, meer of minder tijd? Alles is bespreekbaar.