Michèle Stappaerts
Categorie
Auteur voor volwassenen
Genre
Non-fictie
Thema’s
Mens en maatschappij
Doelgroep
bibliotheek, school, socio-culturele vereniging
Leeftijdsgroep
15 – 16 jaar, 18+
Onderwijs
Secundair onderwijs ASO, Secundair onderwijs TSO, Secundair onderwijs BSO, Secundair onderwijs KSO

Michèle Stappaerts

Biografie

Michèle Stappaerts (1997) is een jonge, enthousiaste auteur met een passie voor verhalen. Geïntrigeerd door de emotionele leefwereld en het gedrag van de mens, heeft ze de opleiding Toegepaste Psychologie gevolgd aan de hogeschool Thomas More in Antwerpen. Toch is ze het gelukkigst wanneer ze zich volledig kan verdiepen in het analyseren van films en boeken. Al op haar 14de begon ze daarom met het schrijven van fantasyverhalen.

In december 2021 debuteerde Michèle met het non-fictieboek ‘Het begin van mijn leven was toen ik nog niet bestond’ (Uitgeverij EPO). Daarin tekende ze samen met Janne Janssens het verhaal op van Fatima en Helen: twee meisjes die op hun zestiende vanuit Eritrea naar België vluchtten.

Uitgelichte titels

Cover van boek Het begin van mijn leven was toen ik nog niet bestond

Het begin van mijn leven was toen ik nog niet bestond

Lezingen

Michèle geeft samen met Janne Janssens lezingen over hun non-fictie boek ‘Het begin van mijn leven was toen ik nog niet bestond’ (EPO, 2021). Het is een vluchtelingenboek zonder cijfers, statistieken of complexe politieke analyses.

 

Het verhaal laat je op een pakkende manier kennismaken met de vaak onvermoede ervaringen, gevoelens en ideeën van jonge nieuwkomers. Michèle en Janne belichten bepaalde passages uit het boek en vertrekken daarvoor van een koffer vol voorwerpen van Fatima en Helen. Ze lezen ook enkele fragmenten voor. Zo wordt de lezing een uitnodiging om het hele boek te lezen. In de lezing vertellen de auteurs ook over hoe het boek gegroeid is en hoe het schrijven ervan een spannend groepsproces is geweest. Hoe ze elkaars teksten hebben besproken en verbeterd. En hoe ze de wirwar van talen (Dari, Farsi, Turks, Tigrinya, Arabisch, Engels, Nederlands) hebben samengevoegd en vertaald tot één verhaal.

 

Vanuit een persoonlijk emotioneel verhaal willen Michèle en Janne vooroordelen over vluchtelingen weerleggen en stilstaan bij vrouwen- en mensenrechten, bij racisme, bij taal en communicatie. Ze brengen ook kaarten en beeldmateriaal mee, zodat het publiek de vluchtroute van Fatima en Helen kan volgen. Na de lezing is er uiteraard tijd voor vragen, eventueel ook aan Fatima en Helen.

 

Michèle en Janne kunnen de lezing in drie verschillende formats geven:

  1. Voor scholen (14 tot 18 jaar)

Dankzij de lezing kunnen jongeren de vluchtelingenproblematiek een gezicht geven. Michèle en Janne focussen op de raakvlakken tussen de jongeren en het verhaal: het leren van een nieuwe taal, de schoolsituatie van Fatima en Helen en hoe hun leven eruit zag toen zij dezelfde leeftijd hadden als de studenten.

 

  1. Voor socioculturele organisaties (+18 jaar)

De lezing beantwoordt enkele vragen rond vluchtelingen: waarom vluchten mensen? Hoe komen ze hier terecht? Hoe krijgen ze de nodige papieren? Aan de hand van het voorbeeld van Helen en Fatima willen Michèle en Janne ook dieper ingaan op het thema inclusie en wat het betekent.

 

3. Voor bibliotheken

In deze lezing focussen Michèle en Janne op het ontstaansproces van het boek: hoe het gegroeid is, hoe het boek een groepsproject was en waarom een persoonlijk verhaal zoveel meer zegt. Michèle en Janne focussen ook op de schrijfstijl: ze kozen namelijk een zachte manier om het ‘harde’ te verwoorden.

Praktisch

  • De organisator voorziet een beamer en projectiescherm.
  • Een lezing van Michèle en Janne duurt gemiddeld anderhalf uur.

Neem contact op met Michèle Stappaerts

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.