Categorie
Auteur voor volwassenen
Genre
Non-fictie, Proza
Thema’s
Burgerschap, Cultureel bewustzijn, Mens en maatschappij, Zelfbewustzijn
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging
Leeftijdsgroep
15 – 18 jaar, 16 – 18 jaar, 18+

Jelle Dehaes

Biografie

Jelle Dehaes (1978) studeerde filosofie, culturele studies, moraalwetenschappen en vrije kunsten. Hij doceerde meer dan tien jaar filosofie in het secundair onderwijs. Momenteel is hij leerkracht zedenleer aan de kunsthumaniora in Antwerpen. Hij is medeauteur van ‘Sofia, mijn lief’ (Plantyn, 2008), een inleidend boek over filosofie, en publiceerde als Nieuwe Lichting bij De Optimist. De voorbije jaren werkte hij aan zijn debuutroman ‘Wij zijn de optimisten’ (Uitgeverij Vrijdag, 2022), waarin zijn liefde voor hedendaagse filosofie zich vertaalt in een spannend verhaal.

Uitgelichte titels

Cover van boek Wij zijn de optimisten

Wij zijn de optimisten

Lezingen

1. Lezing over het schrijfproces van de debuutroman ‘Wij zijn de optimisten’: - Hoe verliep het proces? Wat is de meerwaarde van schrijfopleidingen (SchrijversAcademie en DKO)? - Welke schrijvers en/of boeken hebben hem geïnspireerd? Op welke manier vertaalde hij die inspiratie in zijn eigen werk? - Hoe worden de thema’s en motieven uitgewerkt? - Hoe verliep het contact met uitgevers? - Methode: vertellen en/of dialoog, tekstfragmenten.   2. Lezing over de wisselwerking tussen filosofie en literatuur: - Hoe zou je de hedendaagse filosofie als een vorm van literatuur kunnen zien? (vorm en inhoud bij bijvoorbeeld Nietzsche, Derrida, Deleuze, Foucault, Heidegger, Wittgenstein, Camus). - Hoe vertaalt zich dat in ‘Wij zijn de optimisten’? - Voorbeelden en aanpak in enkele andere filosofische romans. - Visie en/of discussie over het nut van literatuur in vergelijking met filosofie. - Hoe werden biografische elementen van bekende filosofen in ‘Wij zijn de optimisten’ thematisch uitgewerkt? - Methode: vertellen, tekstfragmenten, beeldmateriaal, discussie.   3. Lezing over de thema’s uit ‘Wij zijn de optimisten’: - Aandachtseconomie (twittercultuur), privacy, leven en dood, psychische kwetsbaarheid (angstcultuur), beeldende kunst, onthaasting, vervreemding en/of authenticiteit. - Uitwerking van een of meer thema’s aan de hand van voorbeelden en verwijzingen naar hedendaagse kunst en filosofie. - Vorm en inhoud: hoe vertaalt de vorm de thema’s? - Methode: tekstfragmenten, beeldmateriaal.   Ook een combinatie van deze drie vormen is mogelijk. Elke lezing wordt aangepast in functie van de specifieke doelgroep. Jelle heeft ruime ervaring als leerkracht filosofie en zedenleer voor 15-18 jarigen onder andere in een kunsthumaniora. Liefst is er interactie met het publiek (groep van maximum 20 personen). In die zin is er geen vaststaande vorm voor de lezing. Jelle laat zich graag sturen door het publiek. Het einddoel is een prikkelende kruisbestuiving tussen kunst, literatuur en filosofie die aanzet tot lezen en onderzoek.

Praktisch

  • De methode kan aangepast worden aan de grootte van de groepen of op vraag van de organisator. Elke lezing wordt aangepast in functie van de specifieke doelgroep.
  • Liefst geen ex-cathedra lezing: voorkeur voor interactie.
  • De organisator voorziet de mogelijkheid tot het tonen van beeldmateriaal.
  • De prijs is overeen te komen met de auteur.
  • Jelle geeft voorlopig geen online lezingen.

Neem contact op met Jelle Dehaes

Interesse in een lezing? Laat het ons weten en wij sturen jouw uitnodiging door naar de auteur. Tip: wees zo concreet mogelijk. Vermeld zeker mogelijke data, de locatie en de doelgroep.