Jan Leyssens
Categorie
Kinder- en jeugdauteur
Genre
Kinder- en jeugdliteratuur, Non-fictie
Thema’s
Duurzaamheid, Historisch bewustzijn, Ondernemingszin, Wetenschap en techniek, Wiskunde
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
6 – 8 jaar, 8 – 10 jaar
Onderwijs
Basisonderwijs, Buitengewoon basisonderwijs, Secundair onderwijs: buitengewoon, Hoger onderwijs - lerarenopleiding

Jan Leyssens

Biografie

In 2017 werd Jan Leyssens (1987) door TEDxAntwerpen als spreker gevraagd. Hij besloot het te hebben over de wetenschapsverhalen die hij aan zijn kinderen vertelt. Het idee voor een kinderboekenreeks over de verhalen achter wetenschap was geboren.

Samen met illustrator Joachim Sneyers werkte Jan Wonderwaar uit, een reeks die intussen verschenen is in het Nederlands, Engels, Deens, Russisch, Bahasa en Zweeds.

In december 2020 werd het eerste boek in de serie “Op missie naar de zeebodem” in de Verenigde Staten bekroond met een “Best STEM book” award door het NSTA.

 

Uitgelichte titels

Cover van boek Op missie naar de zeebodem

Op missie naar de zeebodem

Cover van boek Lessen uit de natuur

Lessen uit de natuur

Lezingen

De lezingen van Jan Leyssens zijn gericht op de rol van verwondering en nieuwsgierigheid, zoals die in de 'Wonderwaar'-boeken centraal staan. Het doel is niet om feiten aan te leren, maar om lezers te laten ontdekken en vragen te laten stellen, hen te verwonderen over de zoektocht die aan wetenschap voorafgaat. De focus ligt op het onderzoek zelf, niet op de uitkomst. Jongeren zijn de beste onderzoekers, en die nieuwsgierigheid wakkert Jan aan. Veeleer dan voorlezen, vertelt Jan en deelt hij weetjes en toont hoe ook de illustraties vanuit verwondering zijn gemaakt.

Het verhaal en de personages zijn belangrijk in de lezingen van Jan: de mensen achter wetenschappelijke ontdekkingen zijn vaak gewone mensen, gedreven door nieuwsgierigheid. Jane Goodall verstopte zich in een kippenhok om te zien waar een ei vandaan kwamen, de gebroeders Wright speelden met een speelgoedhelikopter, Einstein zei: ‘I am neither especially clever nor especially gifted. I am only very, very curious.’ Deze verhalen gaan meer over die nieuwsgierigheid dan over wat daaruit voortkomt, Jan wil de kinderen laten zien dat zij van nature over een superkracht beschikken.

Hoewel verwondering centraal staat, vormt de tekst en het verhaal de rode draad. Liefst speelt de auteur dynamisch in op vragen van het publiek en zijsporen die zich aandienen. Heel vergelijkbaar met hoe hij zijn kinderen reeds jarenlang entertaint met wetenschapsverhalen. Het hoe en waarom daarvan ontdek je ook in de TEDx-talk van 2017 (https://www.youtube.com/watch?v=lMNRz01L0iM).

Interactie staat centraal bij de lezingen van Jan, zo voegt de auteur soms een knutselactiviteit toe om nieuwsgierigheid om te zetten in creativiteit. Na een lezing over de diepzee bijvoorbeeld kunnen kinderen hun favoriete landdier als zeedier tekenen en zo een eigen diepzee ontdekken, of nog laat hij – afhankelijk van de locatie en de beschikbare tijd - samen met de kinderen een vulkaan uitbarsten na een verhaal over continentendrift.

 

Praktisch

Jan denkt liefst samen met de organisator mee over wat mogelijk is voor een optimale dynamiek, en hoe de lezingen eventueel passen binnen een groter kader of evenement.

Neem contact op met Jan Leyssens

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.