Categorie
Kinder- en jeugdauteur
Genre
Kinder- en jeugdliteratuur, Poëzie
Thema’s
Cultureel bewustzijn, Mens en maatschappij, Muzische vormgeving, Nederlands, Zelfbewustzijn
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
0 – 6 jaar, 6 – 8 jaar, 8 – 10 jaar, 11 – 12 jaar, 13 – 14 jaar, 15 – 16 jaar, 18+

Floortje De Backer

Biografie

Floortje De Backer (1992) is auteur en kleuterjuf. In 2017 publiceerde ze haar eerste boek ‘Verloren sokken en andere problemen’ (Uitgeverij Vrijdag), een boek vol gedichten met de mooie illustraties van Silke Groffy. Haar nieuwste boek ‘Niet roze’ (Lannoo, 2020) is een verhaal op rijm dat stereotypen doorbreekt en kinderen aanzet tot nadenken. Net als een jong kind kijkt Floortje met veel verwondering naar de wereld. Verhalen zitten verscholen in hoge bomen en gedichten zitten soms tussen de veren van een vogel. Schrijven is op jacht gaan naar mooie dingen.

Gedichten voor kinderen, het is misschien niet altijd vanzelfsprekend. Wat voor gedicht kies je het best en wat doe je er dan mee?

Elke regel door saaie herhaling vanbuiten leren, is niet iets wat de liefde voor taal aanwakkert. In plaats daarvan gaat Floortje spelen met taal. Samen met de kinderen gaat ze lachen en huilen, springen en rillen. Ze raken het gedicht met blote handen aan en laten zich er door inspireren.

Uitgelichte titels

Cover van boek Verloren sokken en andere problemen

Verloren sokken en andere problemen

Cover van boek Niet roze

Niet roze

Lezingen

1. Workshop: een interactieve les boordevol ideeën en inspiratie (voor maximaal 25 personen)

De leerlingen worden ondergedompeld in de wereld van de poëzie. Floortje gaat met de school in gesprek om te kijken waar de noden van de leerkracht en leerlingen liggen. Ze vertrekken vanuit één gedicht, een bundel of een auteur. Wat ze ook kiezen, doorheen de workshop komt de poëzie tot leven.

Tijdens de workshop voor toekomstige leerkrachten laat Floortje zien hoe betoverend poëzie kan zijn. Ze neemt haar grote verzameling poëziebundels mee en probeert zo het vuur van de taal aan te wakkeren. Naast eigen voorbeelden en filmpjes stuurt ze de toekomstige leerkrachten aan om zelf een energieke en prikkelende les te maken.

Leerkrachten die houden van lezen en poëzie geven dat ook door aan hun leerlingen. Tijdens deze workshop gebruikt Floortje hun ervaringen en ideeën als invalshoek en haar verzameling poëziebundels als inspiratie. Samen maken ze zo veel mooie lessen dat elke leerkracht zal staan te popelen om ze uit te proberen.

 

2. Lezing: een les vol inzichten rond werken met poëzie in de klas (maximaal 200 personen)

Met behulp van een duidelijke PowerPointpresentatie en tal van voorbeelden leren toekomstige leerkrachten de kneepjes van het vak. Door hen de taal van poëzie te leren begrijpen en hen de juiste methodieken aan te reiken, zullen ze aan het einde van de lezing bruisen van ideeën.

Elke leerkracht is uniek en heeft zijn of haar eigen stijl van lesgeven. Hier maakt Floortje graag gebruik van! Wat voor gedicht past bij welke leerkracht en wat komt hieruit voort? Ze geeft haar eigen methodieken prijs en laat zien hoeveel er mogelijk is met poëzie in de klas.

Neem contact op met Floortje De Backer

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.