Categorie
Kinder- en jeugdauteur
Genre
Illustratie
Thema’s
Muzische vormgeving
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, school, socio-culturele vereniging
Leeftijdsgroep
6 – 8 jaar, 8 – 10 jaar, 11 – 12 jaar

Astrid Verplancke

Biografie

Toen Astrid Verplancke (1992) in 2014 haar masterproef Illustratie deed aan het KASK in Gent, maakte ze een triptiek waarin ze de grenzen tussen illustratie en autonoom werk aftastte. Ze vulde de triptiek met expressief en pasteus geschilderde panelen van bonkige koppen, heldere abstracties en botanische elementen. Sindsdien vormen deze motieven drie belangrijke pijlers in haar werk. In de publicatie ‘God’s Lam’ die ze in 2016 samen met auteur Ella Vandenbussche uitgaf, figureren ze opnieuw: Permeke-achtige types als rechtvaardige rechters; landschappen die opgetrokken zijn uit kleurrijk gebladerte en grillige rotspartijen; geometrische figuren die als mysterieuze elementen in het landschap zijn gepoot. Astrid zet haar poëtische verbeelding om in expressieve, pasteuze schilderingen die ze opzet met veel verf, ruwe penseelstreken en ongeslepen potloden.   Haar ‘creatief geweld’ mocht ze recent inzetten voor twee prentenboeken: ‘Waar zijn alle stemmen’ (De Eenhoorn, 2018) met tekst van Emi Catteeuw en ‘Vissenkind’ (De Eenhoorn, 2019) met tekst van Tim Gladdines. De illustraties die ze voor deze boeken maakte, ademen minder het bonkige, aardse karakter van de eerdere schilderingen, maar komen voort uit een meer experimentele en poëtische benadering in haar tekenstijl.

Uitgelichte titels

Cover van boek Waar zijn alle stemmen?

Waar zijn alle stemmen?

Cover van boek Vissenkind

Vissenkind

Lezingen

Het werk van Astrid als illustrator situeert zich binnen verschillende domeinen. Ze maakt boeken, en illustraties voor tijdschriften, ze ontwerpt huisstijlen, zet raamtekeningen, maakt schilderijen en ontwerpt ook voor theatervoorstellingen. Ze komt graag vertellen over die brede waaier aan mogelijkheden binnen haar beroep! Aan de hand van haar eigen prentenboeken geeft Astrid vervolgens meer uitleg over de techniek, het ontstaansproces van het boek, het maken van een storyboard, het werken met verschillende materialen, het creëren van personages. Stap voor stap toont ze hoe iets begint bij een idee en kan eindigen bij een volwaardig boek. Daarna mogen de kinderen zelf aan de slag in een creatief proces. Geïnspireerd door hetgeen wat ze gehoord en gezien hebben, geeft ze hen een opdracht, gekoppeld aan een van haar boeken. De kinderen krijgen de mogelijkheid zelf te experimenteren, te illustreren, te creëren. Zo maken ze op een creatieve manier kennis met het beroep van illustrator. Er is een workshop die zich toespitst op het bedenken van een kortverhaal of het verder uitdenken van het einde in het boek. Daarna gaat Astrid samen met de kinderen op zoek hoe ze dit in een storyboard kunnen gieten. Hier houden ze rekening met personages, omgeving en compositie. Een tweede workshop richt zich op het creëren van het personages vissenkind. Op een gegeven moment in het boek groeit vissenkind uit tot half vis half mens. De leerlingen mogen zelf aan de slag om hun vissenkind te creëren. Hoeveel mens en hoeveel vis verwerk je in een personage? Een vis met oren, een mensenbeen met een vissenkop, een gezicht met schubben en vinnen, … Iedere deelnemer bepaalt nu zelf zijn vissenkind. Dit wordt uitgewerkt in twee kleuren met de techniek monotype in koningsblauw en warm geel. Net zoals in het boek zelf.

Praktisch

  • Astrid geeft lezingen aan maximum 20 leerlingen per groep.
  • Een gewone lezing duurt 60 minuten en een lezing gekoppeld aan een doe-moment neemt 90 minuten in beslag.
  • Astrid maakt graag gebruik van projectie, de organisator voorziet daarom een beamer en scherm.

Neem contact op met Astrid Verplancke

Interesse in een lezing? Laat het ons weten en wij sturen jouw uitnodiging door naar de auteur. Tip: wees zo concreet mogelijk. Vermeld zeker mogelijke data, de locatie en de doelgroep.