Categorie
Kinder- en jeugdauteur
Genre
Kinder- en jeugdliteratuur
Thema’s
Andere talen, Cultureel bewustzijn, Mens en maatschappij
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
0 – 6 jaar, 6 – 8 jaar, 8 – 10 jaar

Asma Ould Aissa

Biografie

Asma Ould Aissa (1981) werd in Borgerhout geboren als dochter van Marokkaanse ouders, en groeide met haar zeven zussen en twee broers op in Berchem. In 2015 debuteerde ze als kinderboekenschrijfster met het boek 'Safia en de droombellen' (Studio Sesam). Asma’s teksten zijn geschreven met veel gevoel voor culturele sensitiviteit. Haar opiniestuk 'Kinderliteratuur is doordesemd van witte personages' in Knack (2015) werd door het programma 'De Taalstaat' van de Nederlandse zender Radio 1 uitgeroepen tot 'Betoog van de week'.

Uitgelichte titels

Cover van boek Safia en de droombellen

Safia en de droombellen

Cover van boek Tamza, de menseneter

Tamza, de menseneter

Lezingen

Asma geeft interactieve lezingen vol fantasie, creatieve activiteiten én Berbers-Marokkaanse lekkernijen. Elke voorleessessie begint met een kennismakingsspelletje. Ze stelt zichzelf voor, vertelt over waar haar ouders vandaan komen, en over de culturen waarin ze opgroeide. Van daaruit maakt Asma een brug naar haar boeken: ze leest voor op een creatieve en interactieve manier en de bijhorende illustraties worden getoond. Aan de hand van vragen over vriendschap, eten, dromen, sprookjes enzovoorts, verkennen de kinderen de thema’s van de verhalen. Er komen ook veel weetjes over de Marokkaanse en Berberse cultuur aan bod.   1. Lezingen over ‘Safia en de droombellen’ (Studio Sesam, 2015) De inhoud van ‘Safia en de droombellen’ leent zich ertoe om op een luchtige manier tot een verdiepend gesprek te komen over grotere thema’s zoals diversiteit, grootstedelijkheid, dromen en vriendschap. Waar dromen alle deelnemende kinderen van? Wat weten ze over de culturen die aan bod komen in het verhaal? Wat betekent vriendschap voor hen? De groep gaat ook actief aan de slag met het thema ‘dromen en interculturaliteit’. Jongere lezers maken eigen wensballonen en leren enkele Berberse woordjes. Oudere kinderen vertellen in groep wat dromen voor hen betekent, en indien mogelijk of gewenst volgt er ook een creatieve schrijfopdracht. Op het einde van de sessie genieten alle deelnemers samen van ‘briwat’, een Marokkaans koekje dat Asma zelf meeneemt.   2. Lezingen over ‘Tamza, de menseneter’ (Studio Sesam, 2022) Het verhaal ‘Tamza, de menseneter’ is een Berbers sprookje waarbij de kinderen samen lekker kunnen griezelen. Samen met Asma verkennen ze de typische stijl van Berberse sprookjes: welke overeenkomsten zijn er met de bekende westerse sprookjes? Wat zijn de verschillen? Als er tijd over is, kan er ook een creatieve activiteit aan de lezing gekoppeld worden (bijvoorbeeld het maken van een eigen schimmenspel).   Asma probeert door middel van haar verhalen kinderen warm te maken voor andere culturen. Bij lezingen voor kinderen met een kwetsbare achtergrond besteedt ze hier extra aandacht aan. De deelnemende groep krijgt tijdens haar lezingen een mooie inkijk in een andere cultuur en leert proeven van superdiversiteit. Asma’s boeken en lezingen maken de culturele en sociale diversiteit op een leuke manier zichtbaar: enerzijds doordat kinderen die opgroeiden in een andere cultuur zich in haar verhalen herkennen, en anderzijds door op een speelse manier de evidentie van een interculturele samenleving aan te tonen.

Neem contact op met Asma Ould Aissa

Interesse in een lezing? Laat het ons weten en wij sturen jouw uitnodiging door naar de auteur. Tip: wees zo concreet mogelijk. Vermeld zeker mogelijke data, de locatie en de doelgroep.