Categorie
Auteur voor volwassenen
Genre
Poëzie
Thema’s
Cultureel bewustzijn, Lichamelijke opvoeding en gezondheid, Mens en maatschappij, Muzische vormgeving, Nederlands, Sociale vaardigheden, Zelfbewustzijn
Doelgroep
bibliotheek, boekhandel, cultuurcentrum, kunstenorganisatie, leesclub, school, socio-culturele vereniging, zorginstelling
Leeftijdsgroep
11 – 12 jaar, 13 – 14 jaar, 15 – 16 jaar, 17 – 18 jaar, 18+

Annelies Van Dyck

Biografie

Annelies Van Dyck (1980) is burgerlijk ingenieur en doctor in de natuurkunde. Ze volgde de opleiding Schrijfdocent bij Creatief Schrijven en feedbackcursussen bij Wisper. Die interesses combineert ze nu beroepshalve: ze is verbonden aan KU Leuven als docente wiskunde en academisch schrijven, en werkt daarnaast als zelfstandig coach bij schrijfprocessen, met een bijzondere interesse in schrijfblokkades.

Annelies hecht grote waarde aan toegankelijke poëzie en gelooft erin dat goede poëzie een brede groep mensen kan bereiken. Tegelijk bewaakt ze het literaire karakter van haar verzen heel bewust. Haar debuut 'We doen alsof het helpt' won in 2022 uit 134 inzendingen de derde Zeef Poëzieprijs. Uit het juryrapport: "In ‘We doen alsof het helpt’ doet Annelies Van Dyck zichzelf op slot. Ze gaat binnenin op zoek, maar opent zich ook voor de ander(en) en de wereld. Haar gedichten zijn uitgepuurd en dat gaat niet ten koste van haar groot vermogen om te suggereren. De gedichten zijn voor de lezer zeer toegankelijk, maar door hun gelaagdheid geen vlakke lectuur. Ze ontroert zonder sentimenteel te worden, snijdt diepe vraagstukken aan zonder pathetiek en legt ze in een overtuigende compositie." 

Uitgelichte titels

Cover van boek We doen alsof het helpt

We doen alsof het helpt

Lezingen

Annelies vertrekt voor haar lezingen steeds vanuit de betreffende doelgroep. Verwacht je dus telkens aan een lezing op maat, waar de volgende elementen in kunnen zitten: 

  • Voorlezen: de selectie wordt aangepast aan de doelgroep en het eventuele thema. 
  • Gesprek: Annelies gaat in gesprek met het publiek over haar gedichten, het schrijfproces, of de rol van poëzie en literatuur in het algemeen. Enkele concrete thema's waar ze cycli over heeft geschreven en die zich uitstekend lenen voor een themalezing zijn:
    • (postpartum)depressie
    • moederschap
    • rouw om een kind
    • relaties (vriendschap, liefde)
  • Didactische werkvormen: dit zijn speelse, actieve werkvormen op maat van de leeftijdsgroep. Annelies beschikt over werkvormen voor kinderen, tieners en volwassenen. 
  • Groepsdynamische werkvormen: wanneer dit past bij het doel van de lezing.

Enkele voorbeelden: 

  • Voorbeeldlezing voor een psychiatrische instelling:
    • Korte voorstelling: wie is Annelies?
    • Voorlezen cyclus ‘Varianten op roze’.
    • Gesprek met een moderator over het autobiografische karakter van deze cyclus (postpartumdepressie) en over de rol van schrijven en lezen in het leven van de auteur.
    • Interactief gesprek met het publiek. Hierin zijn de vragen van het publiek leidend.
    • Voorlezen van nog enkele extra gedichten uit de bundel.
  • Voorbeeldlezing voor een socio-culturele organisatie:
    • Inleiding door een moderator.
    • Voorlezen uit de bundel (enkele cycli of volgens een thematische keuze).
    • Gesprek met een moderator over het schrijfproces van de auteur, de dichters die haar hebben beïnvloed en de rol van schrijven en lezen in haar leven.
    • Interactief gesprek met het publiek. Hierin zijn de vragen van het publiek leidend.
  • Voorbeeldlezing voor scholen (de concrete invulling is op maat van de leeftijdsgroep):
    • Korte voorstelling: wie is Annelies?
    • Stellingenspel over poëzie: welke meningen leven er in de groep? De groep leert dat elke mening een goede is, als je ze kan onderbouwen. Ze horen van elkaar welke poëzie hun inspireert. Tegelijk probeert Annelies vooroordelen t.o.v. poëzie te doorprikken (“poëzie kan niet grappig zijn”, “poëzie is saai") met voorbeeldgedichten, filmpjes enzovoorts.
    • Voorlezen van enkele gedichten die aansluiten op het thema. Dit kan een mix zijn van eigen gedichten en gedichten van andere dichters. 
    • Gesprek over de gedichten: wat raakt hen? Wat zouden ze zelf anders schrijven? Welke dichters inspireren hen? Dit kan rechtstreeks in gespreksvorm, of we doen hierover een spel (bv. interpretatiespel). 
    • Afhankelijk van de groep kan het de moeite zijn om de link te leggen met spoken word en rap en op zoek te gaan naar welke vorm van poëzie hen kan boeien. 

De definitieve vorm van de lezing wordt steeds op voorhand besproken met de organisator.

Praktisch

  • Afhankelijk van de groepsgrootte zou het kunnen dat bepaalde werkvormen moeilijker toepasbaar zijn. Dit is iets wat Annelies steeds tijdig met organisatoren bespreekt.

Neem contact op met Annelies Van Dyck

Interesse in een lezing? Neem via dit formulier contact op met de auteur. Let op: dit is nog geen kortingsaanvraag! Log in en klik op 'korting aanvragen' als alle afspraken gemaakt zijn.