
Zarissa Windzak
Biografie
Zarissa Windzak (1987) is kinderboekenschrijver met een passie voor maatschappelijke thema's. In 2021 debuteerde ze met 'Liever niet' (Uitgeverij Wilde Haren), een krachtig prentenboek over grenzen stellen. Daarna volgden 'Adam Activist' (Uitgeverij Wilde Haren, 2023), dat jonge lezers inspireert om op te komen voor zichzelf en anderen, en 'Queen Nikkolah viert feest' (Uitgeverij De Eenhoorn, 2024), waarin een zwarte, vrouwelijke sinterklaas gendernormen en stereotypen doorbreekt. Haar verhalen combineren realistische thema’s met fantasierijke werelden, waarin jonge lezers worden uitgedaagd om na te denken over hun eigen rol in de samenleving. Met haar werk creëert Zarissa ruimte voor herkenning, verwondering en belangrijke gesprekken, waarbij ze kinderen inspireert om hun stem te laten horen en zichzelf te blijven. In 2023 schreef ze samen met co-auteurs Eva Dierickx en Kato Luyckx aan 'Sssst! Dat mag je niet zeggen' (Borgerhoff & Lamberigts, 2023), een boek dat opvoeders op weg helpt naar open gesprekken met kinderen en die inspiratie biedt voor een antiracistische, genderbewuste, inclusieve en body positive opvoeding. Verder is Zarissa een gepassioneerde voorvechter van inclusieve jeugdliteratuur. Ze is eigenaar van Cargo Confetti, een inclusieve webwinkel met aandacht voor antiracisme, diversiteit en positieve beeldvorming door middel van kinderliteratuur en speelgoed. Tijdens lezingen en workshops deelt ze regelmatig haar expertise over diversiteit in jeugdliteratuur en inspireert ze anderen om ervoor te zorgen dat alle kinderen zich vertegenwoordigd voelen in de boeken die ze lezen.
Uitgelichte titels

Liever niet

Sssst! Dat mag je niet zeggen

Adam Activist
Lezingen
Liever niet
Zarissa begint de lezing met zich voor te stellen en de kinderen op verschillende manieren te begroeten: een high-five, zwaaien, een hand boks, een elleboog. Daarna vraagt ze hen welke andere manieren er nog zijn om elkaar te begroeten. Ze vertelt de kinderen over Manoe, het hoofdpersonage uit het boek en leest vervolgens het prentenverhaal op een interactieve manier voor. Het verhaal eindigt met 'het web van vijf': een methodiek waarin de kinderen vijf personen aanduiden aan wie ze alles kunnen toevertrouwen en bij wie zij zich op hun gemak voelen. Zarissa vertelt eerst wie in haar eigen web van vijf zit. Daarna vraagt ze de kinderen om na te denken over hun eigen web van vijf.
Indien gewenst, volgt er na de lezing een interactief stoplichtspel. Tijdens dit spel worden kinderen uitgedaagd om verder na te denken over hun eigen grenzen.
Adam Activist
Adam houdt van skateboarden. Hij kan grinden, droppen en sliden. Maar dan ontdekt hij dat het skatepark in zijn buurt gaat sluiten om plaats te maken voor een nieuw flatgebouw. Adam komt meteen in actie. Hoe kan hij ervoor zorgen dat er naar hem wordt geluisterd? Zarissa leest voor uit Adam Activist en praat met kinderen over opkomen voor jezelf en elkaar. Daarna maken ze samen posters met slogans of schrijven een brief over een onderwerp dat zíj belangrijk vinden.
Sssst! Dat mag je niet zeggen
Kinderen vormen heel jong een beeld over zichzelf, anderen, de samenleving en hoe zij daarin passen. Met behulp van goed gekozen, inclusieve jeugdliteratuur krijgen ze de kans om een sterk gevoel van identiteit en eigenwaarde te ontwikkelen. Ze kunnen ontdekken dat ze gemeenschappelijke kenmerken hebben met anderen, terwijl ze respect en waardering krijgen voor hoe anderen eruitzien, zich gedragen en zich voelen. Maar wat maakt een boek inclusief? Waarop moeten we letten bij diversiteit in jeugdliteratuur? Tijdens deze lezing gaat Zarissa in op het belang van representatie, wat diversiteit in jeugdliteratuur betekent en hoe dit te vertalen naar onze boekenkast.
Dit is een lezing voor ouders, mensen met pedagogisch beroep, professionals, collectievormers en iedereen die interesse heeft in hoe je meer diversiteit, inclusiviteit in je (jeugd)boekenkast of die van je kinderen kan aanbrengen. De lezing duurt 1,5 uur en na afloop kunnen deelnemers ook enkele boeken aankopen die werden belicht.