Wil je graag informatie ontvangen over boeiende lezingen en een overzicht krijgen van nieuwe auteurs op deze website? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief vol inspiratie en handige tips!
Selectielezer voor de Leesjury, begeleider van groep 7 in de bib van Torhout en coördinator van de Leesjury in de bib van Staden: Ann Busquart is het allemaal. En nog veel meer, want ze blogt ook over boeken en heeft een verleden als leerkracht Nederlands. Tussen het lezen door, maakte ze graag tijd om een kijkje te geven in de leeswereld van haar juryleden.
Wat is de Leesjury precies en hoe ziet jouw leesgroep eruit?
“De Leesjury is een leesclub voor kinderen en jongeren waarin ze een aantal geselecteerde boeken lezen en er met leeftijdsgenoten over praten. Daarna kiezen ze hun favoriet. Ik begeleid als vrijwilliger de oudste groep in de bib van Staden. Mijn jury bestaat uit zeven lezers van 18 jaar die in het zesde middelbaar zitten. Dat is vrij uitzonderlijk, want hoe ouder lezers worden, hoe meer ze afhaken en de groep uitdunt. Twee jaar geleden zag het ernaar uit dat we na groep 6 nog maar met één lezer zouden overblijven en er dus geen groep 7 zou komen. Maar dat ene jurylid heeft heel actief naar andere lezers gezocht en dankzij zijn vrienden en klasgenoten is hij erin geslaagd om een nieuwe groep samen te stellen. Hij is al jurylid sinds het eerste leerjaar en wilde héél graag voortzetten!”
Hoe motiveer je jongeren om deel te nemen?
“Ik ga de Leesjury voorstellen in de lagere scholen en dat levert altijd veel nieuwe leden op. Met de bestaande juryleden houd ik actief contact. Onze bib is niet zo groot en ik werk voltijds, wat maakt dat ik iedereen ken. Ik weet wie wat gelezen heeft en wie nog moet bijbenen. Ik por geregeld via mail om hen te motiveren, dus ik ben wel erg aanwezig en houd het contact warm.”
Hoe verloopt een samenkomst?
“Per sessie bespreken we twee boeken, die de jongeren op voorhand gelezen hebben. Dat doen we niet op een schoolse maar op een creatieve manier. Het is de bedoeling dat juryleden spontaan hun mening kunnen delen. Ik sta er altijd van versteld wat een verstandige opmerkingen de lezers in alle groepen maken. Ze kijken echt verder dan de plot en halen er altijd interessante zaken uit. In de jongere groepen lezen de begeleiders ook altijd voor en doen ze iets actiefs, zoals knutselen. Bij groep 7 wordt er vaak evenveel over andere boeken gepraat als over de boeken van de Leesjury. De groep wisselt boekentips uit en dat doen ze niet alleen tijdens de bijeenkomsten, maar ook in hun dagelijkse contact. Ook voor mij is het altijd verrijkend te horen wat ze allemaal lezen en ik heb al veel fijne tips van hen gekregen.”
Ik sta er altijd van versteld wat voor verstandige opmerkingen de lezers in alle groepen maken.
Wat houdt je taak als selectielezer in en helpt het jou als begeleider?
“Als selectielezer voor groep 7 lees ik per jaar een veertigtal youngadultromans die het voorbije jaar verschenen zijn. We zijn met zes lezers en komen twee keer per jaar samen. Naast de youngadultboeken, selecteren we ook uit de fictietitels voor volwassenen die op de longlist van de Boon staan en die geschikt zijn voor jongeren. Het werk als selectielezer helpt me zeker als begeleider, al is het maar omdat ik alle boeken al gelezen heb. Bovendien heb ik dit jaar drie van de zes inspiratiefiches bij de boeken geschreven. We wisselen ook veel tips uit, dus ik heb genoeg materiaal om creatief met de boeken aan de slag te gaan.”
Wat lezen jongeren graag?
“Heel veel fantasy. Maar dat is ook het genre dat hen het meeste aangeboden wordt. Ze lezen ook veel in het Engels. Zo hebben verschillende van mijn juryleden de originele Engelse versie van ‘Sadie’ en ‘Lore’, die dit jaar op de lijst staan, gelezen. Dat is echt wel een opvallend verschil met vroeger, toen werd er veel minder in het Engels gelezen. Ze hebben bovendien veel meer oog voor de vertaling en kunnen echt zeggen of die goed of slecht is. Alle juryleden zitten ook op BookTok, Instagram en Goodreads om boekentips te verzamelen.”
Jongeren hebben nu veel meer oog voor de vertaling en kunnen echt zeggen of die goed of slecht is.
Wat vonden ze het beste boek dit jaar?
“Dat is een moeilijke vraag, want het was dit jaar echt een superselectie, al zeg ik het zelf. De boeken zijn heel divers, maar allemaal heel sterk. Ik denk dat mijn juryleden zullen kiezen voor ‘Lore’ of ‘Alles wat verdrietig is, is onwaar’. Het eerste boek gaat over de Griekse mythologie met heel veel inside jokes die mijn lezers, die bijna allemaal Grieks-Latijn studeren, allemaal doorhebben. Het tweede boek is een ontroerend en positief boek over een vluchteling. Mijn persoonlijke favoriet.”
Hoe kunnen we jongeren stimuleren om meer te lezen?
“Mensen zeggen vaak dat de jeugd niet meer leest, maar dat is te kort door de bocht. Het klopt dat het lezen afneemt in het secundair onderwijs, vooral in de eerste drie jaren, maar vanaf het vierde middelbaar zie ik ze toch weer meer lezen. Dat is zeker de invloed van Engelse boeken en BookTok. Bovendien helpen leerkrachten ook niet altijd. Ik erger me bijvoorbeeld aan het feit dat juryleden die de moeite doen om zes of acht boeken te lezen die boeken niet mogen gebruiken voor een boekbespreking op school, omdat leerkrachten niet willen afwijken van hun lijstje. Verouderde leeslijsten bevorderen het leesplezier niet. Ik wil leerkrachten oproepen om de boeken van de Leesjury te gebruiken. Wij denken goed na over welke boeken we selecteren en bieden bij elk boek een hapklare inspiratiefiche aan. Doe daar je voordeel mee!”
Wil je met jongeren rond boeken werken? Raadpleeg dan de inspiratiefiches van de Leesjury. Die vind je per boek in het overzicht van de vorige jaren. Ann tipt de inspiratiefiche van ‘Moordgids voor lieve meisjes’, de winnaar in groep 7 in 2022.
De drie foto's van Michiel Devijver zijn algemene beelden van de Leesjury.