Voorlezen verrijkt je wereld

Dat is de slogan van de Voorleesweek 2024, die plaatsvindt van 16 tot 24 november. Voorlezen maakt je rijker, want door voor te lezen breng je verhalen binnen en open je nieuwe werelden. Het verrijkt je taal en je woordenschat. Voorlezen aan elkaar werkt bovendien verbindend. Hieronder bundelen we een heleboel tips en inspiratie rond voorlezen, zodat je geen excuus hebt om niet mee te doen aan de Voorleesweek.

Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud. Tijdens de Voorleesweek zet Iedereen Leest jaarlijks het belang én het plezier van voorlezen in de kijker.

  • Op de website van de Voorleesweek bundelt Iedereen Leest een heleboel boekentips, voor lezers tussen 0 en 15 jaar.
  • Heel wat bibliotheken, boekhandels en cultuurcentra doen mee met de Voorleesweek en organiseren voorleesactiviteiten. Ook daarvan vind je een overzicht op de website.
  • In de loop der jaren heeft Iedereen Leest op de website heel veel boeiende artikels gepubliceerd die jou kunnen inspireren om voor te lezen.

Hieronder vind je enkele artikels uit dat grote aanbod.

De vele voordelen van voorlezen

"Children are made readers on the laps of their parents", zo sprak auteur Emilie Buchwald. Door voor te lezen aan kinderen, stimuleer je niet alleen hun taalontwikkeling en woordenschat, maar geef je hen ook leesplezier door. En dat zijn lang niet de enige voordelen.

Naar het artikel

Volwassene leest voor aan kinderen

Interactief voorlezen

Interactief voorlezen is een belangrijke methode binnen krachtig taal- en leesonderwijs, en daarbuiten. Door interactief voor te lezen bied je kinderen rijke kansen om hun taal- en leesvaardigheid en hun leesmotivatie te versterken. Ontdek wat interactief voorlezen precies inhoudt, hoe je zo'n voorleesmoment voorbereidt en wat de effectieve kenmerken van interactief voorlezen zijn.

Naar de pagina

Volwassene leest voor aan kinderen

Voorlezen, dat is 3 minuten genieten

Keer op keer wordt gezegd dat voorlezen voor jong en oud is. Maar hoe doe je dat in de praktijk, voorlezen aan jongeren? Twee leerkrachten getuigen en geven tips.

  • Auteur Gie Bogaert was veertig jaar lang leerkracht Nederlands in de derde graad. Aan het begin van elke les las hij enkele minuten voor.
  • Marianne Gees ging met haar leerlingen vier keer per jaar voorlezen aan het vijfde en zesde leerjaar van basisschool De Krekel in Haaltert.

Naar het artikel

Tiener leest voor aan twee kinderen

Praktijk in de kijker: Lezen met je oren

Bij ‘t Leeshuus in Oostende vinden mensen en boeken een warme tweede thuis. Ook mensen die het niet altijd gemakkelijk hebben in de samenleving ontmoeten elkaar in dit boekencafé. Met ‘Lezen met je oren’ rolde ‘t Leeshuus een traject uit rond leesbevordering voor personen met een visuele beperking.

Naar het artikel

Man leest voor aan slechtzienden

Waarom voorlezen aan ouderen waardevol is

De woorden die je meevoeren, de beelden die het verhaal oproept: voorlezen werkt verbindend en rustgevend voor alle leeftijden. Ook ouderen hebben er dus ook baat bij om aan voorgelezen te worden. Regelmatige voorleessessies voorkomen bovendien sociaal isolement en helpen om herinneringen op te halen.

Naar het artikel

Vrouw leest voor aan bejaarden

De voorleesboekenkast

In de reeks 'De voorleesboekenkast' gaat Iedereen Leest op bezoek bij enthousiaste voorlezers en hun kinderen. Wat zijn hun favoriete voorleesboeken? Hoe ziet hun voorleesritueel eruit?

Naar het artikel

Man leest voor aan jongen in bed